Papier agatowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
(Papier agatowy)
 
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Papier agatowy==
 
==Papier agatowy==
(niem. Agathe, Agatmarmor, fr. papier d'Annoney)
+
(ang. agate sprinkled paper, niem. Achatmarmor, fr. papier d'Annoney)
Odmiana papieru nakrapianego, powstała w 1820 w Annonay w manufakturze F.M. Montgoliera.
+
  
Papier nakrapiano czarną farbą na barwne podłoże, powstajace plamy rozlewały się tworząc poszarpane brzegi.
+
Odmiana papieru nakrapianego, powstała w trzeciej dekadzie XIX w. w manufakturze F.M. Montgolfiera w Annonay. Produkowany przy użyciu aparatu natryskowego, traktowany jako maszynowa imitacja papieru marmurkowego.
 +
 
 +
Powstawał przez nakrapianie na barwny papier farby, najczęściej czarnej, zmieszanej ze żrącymi substancjami chemicznymi. Powstające plamy rozlewały się tworząc poszarpane brzegi. Papier miał najczęściej błyszczącą powierzchnię, był przeznaczony na obleczenia okładek w oprawach półskórkowych i półpłóciennych.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 20: Linia 21:
  
 
# J. Tomaszewski, K. Dudek, Ręcznie zdobione papiery introligatorskie, Kraków 2002, s. 22, 34.
 
# J. Tomaszewski, K. Dudek, Ręcznie zdobione papiery introligatorskie, Kraków 2002, s. 22, 34.
 +
# R. Wolfe, Marbled Paper: Its History, Techniques, and Patterns, Pensylwania 1991, s. 47, 113.
 +
# Weichelt August, Buntpapierfabrikation, Berlin 1908, s. 304-305.
  
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 23:30, 19 mar 2022

Papier agatowy

(ang. agate sprinkled paper, niem. Achatmarmor, fr. papier d'Annoney)

Odmiana papieru nakrapianego, powstała w trzeciej dekadzie XIX w. w manufakturze F.M. Montgolfiera w Annonay. Produkowany przy użyciu aparatu natryskowego, traktowany jako maszynowa imitacja papieru marmurkowego.

Powstawał przez nakrapianie na barwny papier farby, najczęściej czarnej, zmieszanej ze żrącymi substancjami chemicznymi. Powstające plamy rozlewały się tworząc poszarpane brzegi. Papier miał najczęściej błyszczącą powierzchnię, był przeznaczony na obleczenia okładek w oprawach półskórkowych i półpłóciennych.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery nakrapiane

Grafika

Przypisy

  1. J. Tomaszewski, K. Dudek, Ręcznie zdobione papiery introligatorskie, Kraków 2002, s. 22, 34.
  2. R. Wolfe, Marbled Paper: Its History, Techniques, and Patterns, Pensylwania 1991, s. 47, 113.
  3. Weichelt August, Buntpapierfabrikation, Berlin 1908, s. 304-305.

Autor: E.P.