Papiery pseudomarmurkowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Papiery pseudomarmurkowe== Duże popyt na papiery marmurkowe prowadził do poszukiwań metod taniej i szybkiej produkcji papierów dekorowanych. Jednym z rozwiązań...")
 
(Papiery pseudomarmurkowe)
Linia 1: Linia 1:
 
==Papiery pseudomarmurkowe==
 
==Papiery pseudomarmurkowe==
  
Duże popyt na papiery marmurkowe prowadził do poszukiwań metod taniej i szybkiej produkcji papierów dekorowanych. Jednym z rozwiązań była produkcja papierów pseudomarmurkowych wykonywanych mechanicznie metodą nakrapiania (papier agatowy, Gustav-marmor). Próbowano drukowania papierów o wzorze marmurkowym typograficznie z grawerowanych matryc oraz litograficznie. Wilhelm Leo skonstruował gumowy wałek z żyłkowym wzorem (pojedynczy i podwójny – dwukolorowy) służący do nadawania wzoru przy użyciu tuszu, wykorzystywany głównie do marmurkowania krawędzi. Józef Helfer skonstruował aparat do nakrapiania  zbudowany z szeregu dysz; pozwalał on na uzyskiwanie powtarzalnych wzorów. Maszyna opisana przez Louisa Adgara Andesa nie tylko mechanicznie nakrapiała farby, ale także rozprowadzała wzór grzebieniem, nakładała arkusz papieru, przycierała go szczotką i odkładała zamarmurkowany arkusz, produkując 15 000 marmurków na godzinę.  Rozwiązanie Roberta Bradwella szło w kierunku marmurkowania wstęgi papieru; wzór nakrapiano na strumień spływającej wody. Konstrukcje maszyn marmurkujących były zachowywane w tajemnicy  
+
Duże popyt na papiery marmurkowe prowadził do poszukiwań metod taniej i szybkiej produkcji papierów dekorowanych. Jednym z rozwiązań była produkcja papierów pseudomarmurkowych wykonywanych mechanicznie metodą nakrapiania (papier agatowy, Gustav-marmor). Próbowano drukowania papierów o wzorze marmurkowym typograficznie z grawerowanych matryc oraz litograficznie. Wilhelm Leo skonstruował gumowy wałek z żyłkowym wzorem (pojedynczy i podwójny – dwukolorowy) służący do nadawania wzoru przy użyciu tuszu, wykorzystywany głównie do marmurkowania krawędzi. Józef Helfer skonstruował aparat do nakrapiania  zbudowany z szeregu dysz; pozwalał on na uzyskiwanie powtarzalnych wzorów. Maszyna opisana przez Louisa Adgara Andesa nie tylko mechanicznie nakrapiała farby, ale także rozprowadzała wzór grzebieniem, nakładała arkusz papieru, przycierała go szczotką i odkładała zamarmurkowany arkusz.  Rozwiązanie Roberta Bradwella szło w kierunku marmurkowania wstęgi papieru; wzór nakrapiano na strumień spływającej wody. Konstrukcje maszyn marmurkujących były zachowywane w tajemnicy
 +
 
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  

Wersja z 14:29, 19 mar 2022

Papiery pseudomarmurkowe

Duże popyt na papiery marmurkowe prowadził do poszukiwań metod taniej i szybkiej produkcji papierów dekorowanych. Jednym z rozwiązań była produkcja papierów pseudomarmurkowych wykonywanych mechanicznie metodą nakrapiania (papier agatowy, Gustav-marmor). Próbowano drukowania papierów o wzorze marmurkowym typograficznie z grawerowanych matryc oraz litograficznie. Wilhelm Leo skonstruował gumowy wałek z żyłkowym wzorem (pojedynczy i podwójny – dwukolorowy) służący do nadawania wzoru przy użyciu tuszu, wykorzystywany głównie do marmurkowania krawędzi. Józef Helfer skonstruował aparat do nakrapiania zbudowany z szeregu dysz; pozwalał on na uzyskiwanie powtarzalnych wzorów. Maszyna opisana przez Louisa Adgara Andesa nie tylko mechanicznie nakrapiała farby, ale także rozprowadzała wzór grzebieniem, nakładała arkusz papieru, przycierała go szczotką i odkładała zamarmurkowany arkusz. Rozwiązanie Roberta Bradwella szło w kierunku marmurkowania wstęgi papieru; wzór nakrapiano na strumień spływającej wody. Konstrukcje maszyn marmurkujących były zachowywane w tajemnicy

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery marmurkowe
Papier agatowy
Gustav-marmor

Grafika

Przypisy

  1. Easton Phoebe Jane, Marbling: a history and a bibliography, Los Angeles 1983, s. 120-122.
  2. Weichelt August, Buntpapierfabrikation, Berlin 1908, s. 304-306.
  3. Wolfe R. J., Marbled Papers: Its History, Techniques and Patterns, Filadelfia, 1989, s. 118-123.

Autor: E.P.