Papier klajstrowy narzędziowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Papier klajstrowy narzędziowy)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 4: Linia 4:
 
Papier pokryty warstwą mieszaniny klajstru i farby, którą modyfikowano różnymi narzędziami. Przyłożenie narzędzia powodowało rugowanie z tego miejsca barwnej pasty, a w konsekwencji jaśniejsze partie papieru. Wzory wykonywano używając palców, patyczków, grzebyczków o różnym rozstawie płasko zakończonych ząbków lub stempelków i rolek. Sposób w jaki twórca prowadził swoje narzędzie zależał jedynie od jego wyobraźni.  
 
Papier pokryty warstwą mieszaniny klajstru i farby, którą modyfikowano różnymi narzędziami. Przyłożenie narzędzia powodowało rugowanie z tego miejsca barwnej pasty, a w konsekwencji jaśniejsze partie papieru. Wzory wykonywano używając palców, patyczków, grzebyczków o różnym rozstawie płasko zakończonych ząbków lub stempelków i rolek. Sposób w jaki twórca prowadził swoje narzędzie zależał jedynie od jego wyobraźni.  
  
===Papier stemplowy===
+
===Papier stemplowany===
 +
(niem. Modeldruckpapier)
 +
 
 
Wzory na pokrytym zabarwionym klajstrem papierze odciskano stemplami, wykonywanymi w technice drzeworytu, linorytu, gumowej pieczątki, a nawet stemplami wyciętymi z ziemniaka. Szczególny charakter miały papiery z odciskiem stempla, sporządzonego specjalnie dla konkretnej książki, związanego z nią tematycznie. Na pocz. XX w. wykonanie takiego papieru było jednym z elementów koncepcji wystroju książki artystycznej, prace takie wykonywali np. Bonawentura Lenart, Zofia Dębicka i Stanisław Wilczek.
 
Wzory na pokrytym zabarwionym klajstrem papierze odciskano stemplami, wykonywanymi w technice drzeworytu, linorytu, gumowej pieczątki, a nawet stemplami wyciętymi z ziemniaka. Szczególny charakter miały papiery z odciskiem stempla, sporządzonego specjalnie dla konkretnej książki, związanego z nią tematycznie. Na pocz. XX w. wykonanie takiego papieru było jednym z elementów koncepcji wystroju książki artystycznej, prace takie wykonywali np. Bonawentura Lenart, Zofia Dębicka i Stanisław Wilczek.
  
Linia 14: Linia 16:
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Papiery klajstrowe]] <br>
 
[[Papiery klajstrowe]] <br>
[[Papiery klajstrowe odciągane]] <br>
+
[[Papier klajstrowy odciągany]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==

Aktualna wersja na dzień 22:57, 18 mar 2022

Papier klajstrowy narzędziowy

(papier klajstrowy narzędziowo – pędzlowy) (ang. brushed paste papers, niem. das Kleisterpapier mit Pinseldekor)

Papier pokryty warstwą mieszaniny klajstru i farby, którą modyfikowano różnymi narzędziami. Przyłożenie narzędzia powodowało rugowanie z tego miejsca barwnej pasty, a w konsekwencji jaśniejsze partie papieru. Wzory wykonywano używając palców, patyczków, grzebyczków o różnym rozstawie płasko zakończonych ząbków lub stempelków i rolek. Sposób w jaki twórca prowadził swoje narzędzie zależał jedynie od jego wyobraźni.

Papier stemplowany

(niem. Modeldruckpapier)

Wzory na pokrytym zabarwionym klajstrem papierze odciskano stemplami, wykonywanymi w technice drzeworytu, linorytu, gumowej pieczątki, a nawet stemplami wyciętymi z ziemniaka. Szczególny charakter miały papiery z odciskiem stempla, sporządzonego specjalnie dla konkretnej książki, związanego z nią tematycznie. Na pocz. XX w. wykonanie takiego papieru było jednym z elementów koncepcji wystroju książki artystycznej, prace takie wykonywali np. Bonawentura Lenart, Zofia Dębicka i Stanisław Wilczek.


W podobny sposób wytwarzano papiery walcowe, korzystając z gumowych wałków, przeznaczonych do malowania ścian. Wykonywano nimi wzorzyste pasy lub też wzorem pokrywano całą powierzchnię papieru. Do tej grupy papierów dekoracyjnych zaliczają się tzw. papiery z Herrnhut.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Papiery klajstrowe
Papier klajstrowy odciągany

Grafika

Przypisy

  1. Cloonan M. V. Early bindings in Paper a Brief History of Hand-Made Paper-Covered Books with Multilingual Glossary, 1990, s. 67.
  2. Loring R., Decorated Book Papers, Cambridge, 1973, s. 65-70.
  3. Siemieniako E., Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Dekoracyjne papiery ręcznie wykonywane stosowane w oprawach książek od XV do XVIII w. Katalog zbiorów papierów dekoracyjnych w oprawach książek Biblioteki Kórnickiej PAN, wydruk komputerowy,(promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018, s. 70-73.
  4. Sutter S., Wrapped in Color: A Survey of Paste Paper Bookbindings, Chicago, 1994, s. 6-7.
  5. Windyka T., Papiery wzorzyste. Katalog zbiorów Muzeum Papiernictwa w Dusznikach, Duszniki 2012, s. 162-172.
  6. Wolfe R. J., Marbled Papers: Its History, Techniques and Patterns, Filadelfia, 1990, s. 25.

Autor: M.P.B., E.P.