Paski patentowe: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Paski patentowe)
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 4: Linia 4:
 
Innowacja mająca na celu poprawienie otwieralności albumów fotograficznych, których karty były wykonane z grubych tektur.   
 
Innowacja mająca na celu poprawienie otwieralności albumów fotograficznych, których karty były wykonane z grubych tektur.   
  
Paski patentowe wykonywano z tektury, z której sporządzano również karty albumowe i umieszczano wzdłuż grzbietu w formie wydłużonych tekturek o szerokości około jednego centymetra i długości odpowiadającej wysokości bloku. Układano je w ten sposób, że pomiędzy kartą a paskiem było pozostawiano wolne miejsce. Następnie na całość naklejono obustronnie płótno introligatorskie, którego zadaniem było trwałe połączenie tych elementów.
+
Paski patentowe wykonywano z tektury, z której sporządzano również karty albumowe i umieszczano wzdłuż grzbietu w formie wydłużonych tekturek o szerokości około jednego centymetra i długości odpowiadającej wysokości bloku. Układano je w ten sposób, że pomiędzy kartą a paskiem pozostawiano wolne miejsce. Następnie na całość naklejano obustronnie płótno introligatorskie, którego zadaniem było trwałe połączenie elementów.
  
Pomysł powstał w 1864 roku w Offenbach nad Menem, szybko upowszechnił się, w latach 70. XIX wieku już nie produkowano albumów familijnych bez pasków patentowych.
+
Pomysł powstał w 1864 roku w Offenbach nad Menem, szybko upowszechnił się; w latach 70. XIX wieku już nie produkowano albumów familijnych bez pasków patentowych.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Albumów oprawy ]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 21: Linia 22:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
# I. Zając, Historia zabytkowych albumów do fotografii, pr. Doktorska, Warszawa 2010, s. 86.
+
 
# E. Maas, Die goldene Jahre der Photoalben, Ostfildern 1977, s 9.
+
# Maas E., Die goldene Jahre der Photoalben, Ostfildern 1977, s 9.
# G. Moessner, Buchbinder ABC, Bergisch Gladbach 1981, s. 88.
+
# Moessner G., Buchbinder ABC, Bergisch Gladbach 1981, s. 88.
# E. Zielonka, Sonderheiten der Pappe verarbeitenden Industrie. Das Photographiealbum und seine Herstellung, w: W. Hess, Praktisches Handbuch für Gesamtgebiet der Pappen-Verarbeitung, Berlin 1930, reprint 2019, s. 189.
+
# Zając I., Historia zabytkowych albumów do przechowywania fotografii, Warszawa 2017, s. 99.
 +
# Zielonka E., Sonderheiten der Pappe verarbeitenden Industrie. Das Photographiealbum und seine Herstellung, w: W. Hess, Praktisches Handbuch für Gesamtgebiet der Pappen-Verarbeitung, Berlin 1930, reprint 2019, s. 189.
  
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 23:15, 3 mar 2022

Paski patentowe

(niem. Patentfälze)

Innowacja mająca na celu poprawienie otwieralności albumów fotograficznych, których karty były wykonane z grubych tektur.

Paski patentowe wykonywano z tektury, z której sporządzano również karty albumowe i umieszczano wzdłuż grzbietu w formie wydłużonych tekturek o szerokości około jednego centymetra i długości odpowiadającej wysokości bloku. Układano je w ten sposób, że pomiędzy kartą a paskiem pozostawiano wolne miejsce. Następnie na całość naklejano obustronnie płótno introligatorskie, którego zadaniem było trwałe połączenie elementów.

Pomysł powstał w 1864 roku w Offenbach nad Menem, szybko upowszechnił się; w latach 70. XIX wieku już nie produkowano albumów familijnych bez pasków patentowych.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Albumów oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Maas E., Die goldene Jahre der Photoalben, Ostfildern 1977, s 9.
  2. Moessner G., Buchbinder ABC, Bergisch Gladbach 1981, s. 88.
  3. Zając I., Historia zabytkowych albumów do przechowywania fotografii, Warszawa 2017, s. 99.
  4. Zielonka E., Sonderheiten der Pappe verarbeitenden Industrie. Das Photographiealbum und seine Herstellung, w: W. Hess, Praktisches Handbuch für Gesamtgebiet der Pappen-Verarbeitung, Berlin 1930, reprint 2019, s. 189.

Autor: E.P.