Główka: Różnice pomiędzy wersjami
(→Główka) |
(→Zobacz też) |
||
(Nie pokazano 5 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Główka== | ==Główka== | ||
− | 1 | + | ===Główka 1=== |
(z fr.: "petite tête"), miniaturowy (ok. 7-10 mm wys.) motyw męskiej głowy ujętej z profilu, z falującymi włosami i zaakcentowanym lokiem nad czołem lub/i na policzku; wyciskany z tłoka w typie pointillé i przeważnie ukazywany w antytetycznym układzie w obrębie bogatszej dekoracji okładzin. Charakterystyczny dla dzieł francuskiego mistrza Florimond Badiera i introligatorów tworzących w jego manierze w XVII w. | (z fr.: "petite tête"), miniaturowy (ok. 7-10 mm wys.) motyw męskiej głowy ujętej z profilu, z falującymi włosami i zaakcentowanym lokiem nad czołem lub/i na policzku; wyciskany z tłoka w typie pointillé i przeważnie ukazywany w antytetycznym układzie w obrębie bogatszej dekoracji okładzin. Charakterystyczny dla dzieł francuskiego mistrza Florimond Badiera i introligatorów tworzących w jego manierze w XVII w. | ||
− | 2 | + | ===Główka 2=== |
− | (głowa) (ang. head; niem. Kopf, Kapital; fr. coiffe) | + | (głowa, nagłównia) (ang. head; niem. Kopf, Kapital; fr. coiffe) |
− | Górny kraniec grzbietu książki. Obejmuje stronę zewnętrzną, kant oraz wewnętrzne zawinięcie. Analogiczny kraniec dolny to | + | Górny kraniec grzbietu książki. Obejmuje stronę zewnętrzną, kant oraz wewnętrzne zawinięcie. Analogiczny kraniec dolny to stópka. Pojęcia rzadko występujące w terminologii introligatorskiej. W piśmiennictwie polskim główkę czasem określano mianem kapitałki. |
Na stronie zewnętrznej główki często odciskano filetę, która zamykała kompozycję dekoracyjną grzbietu; niektóre typy filet, np. linia prosta z ornamentalną, były nawet określane mianem filety końcowej. W innych, nieklasycznych kompozycjach grzbietu do główki dosuwano pole tytułowe lub też szyldzik, choć raczej papierowy, czysty, przeznaczony do ręcznego wpisania tytułu. | Na stronie zewnętrznej główki często odciskano filetę, która zamykała kompozycję dekoracyjną grzbietu; niektóre typy filet, np. linia prosta z ornamentalną, były nawet określane mianem filety końcowej. W innych, nieklasycznych kompozycjach grzbietu do główki dosuwano pole tytułowe lub też szyldzik, choć raczej papierowy, czysty, przeznaczony do ręcznego wpisania tytułu. | ||
Linia 24: | Linia 24: | ||
[[Pointillé ]] <br> | [[Pointillé ]] <br> | ||
[[Daszek]] <br> | [[Daszek]] <br> | ||
− | [[ | + | [[Stópka]] <br> |
+ | [[Ścięcie rogu]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== |
Aktualna wersja na dzień 17:43, 20 lut 2022
Spis treści
Główka
Główka 1
(z fr.: "petite tête"), miniaturowy (ok. 7-10 mm wys.) motyw męskiej głowy ujętej z profilu, z falującymi włosami i zaakcentowanym lokiem nad czołem lub/i na policzku; wyciskany z tłoka w typie pointillé i przeważnie ukazywany w antytetycznym układzie w obrębie bogatszej dekoracji okładzin. Charakterystyczny dla dzieł francuskiego mistrza Florimond Badiera i introligatorów tworzących w jego manierze w XVII w.
Główka 2
(głowa, nagłównia) (ang. head; niem. Kopf, Kapital; fr. coiffe)
Górny kraniec grzbietu książki. Obejmuje stronę zewnętrzną, kant oraz wewnętrzne zawinięcie. Analogiczny kraniec dolny to stópka. Pojęcia rzadko występujące w terminologii introligatorskiej. W piśmiennictwie polskim główkę czasem określano mianem kapitałki.
Na stronie zewnętrznej główki często odciskano filetę, która zamykała kompozycję dekoracyjną grzbietu; niektóre typy filet, np. linia prosta z ornamentalną, były nawet określane mianem filety końcowej. W innych, nieklasycznych kompozycjach grzbietu do główki dosuwano pole tytułowe lub też szyldzik, choć raczej papierowy, czysty, przeznaczony do ręcznego wpisania tytułu.
Zawinięcie materiału obleczeniowego w główce było realizowane na różne sposoby:
- główka płaska – materiał otacza skraj grzbietu i jest płasko przyklejony;
- daszek – z materiału ukształtowana jest spłaszczona fałda, zakrywająca kapitałkę;
- daszek z rdzeniem – podczas kształtowania daszka w zawijany materiał wprowadza się sznurek lub rzemień; daszek jest wówczas grubszy i zaokrąglony;
- daszek typu lyońskiego – daszek z rdzeniem, z tym że rdzeń jest przesunięty nieco w dół i opiera się na grzbiecie bloku, zastępując kapitałkę.
Na kancie główki z daszkiem niekiedy znajduje się złocona dekoracja.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Antytetyczny układ dekoracyjny
Pointillé
Daszek
Stópka
Ścięcie rogu
Grafika
Przypisy
- M. Wolf-Lefranc, Ch. Vermuyse, La reliure, Paris 1957, s. 301.
Autor: A.W., E.P.