Kapitałka podstawowa z oplotem: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Kapitałka podstawowa z oplotem: uzupełn. term. ang.) |
|||
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | == | + | ==Kapitałka podstawowa z oplotem== |
− | + | (ang. primary wound endband with secondary braiding, braided secondary endband sewing, braided/plaited endband; niem. geflochtenes Kapital, Kapital mit Lederriemen/Lederstreifen; fr. tranchefile tressée de laniére de peau; hol. omvlochten kapitaal; cz. obtáčený kapitálek opletený nitĕmi usňovým řemínkem) | |
− | + | Kapitałki te składają się z rdzenia z szyciem podstawowym (ang. primary wound endband) lub samego rdzenia (bez szycia postawowego) oraz paska materiału, zwykle skóry, zaplecionego wokół niego (ang. braided secondary endband sewing, braided/plaited endband). Oplot wykonywano przed lub po obleczeniu kodeksu. Pasek miał szerokość 2 – 5 mm i najczęściej był wykonany ze skóry cielęcej garbowanej roślinnie lub skóry owczej, koziej, świńskiej wyprawy glinowej. Paski czasem barwiono na jeden lub dwa kolory. W rzadszych przypadkach zamiast paska skóry stosowano jedwabną tasiemkę, którą owijano wokół rdzenia kapitałki (il. 1) lub stosowano jeden z rodzajów oplotów. W niektórych przypadkach w jednej oprawie stosowane były także dwa rodzaje kapitałek: obszywana lub z tkaniny bliżej grzbietu bloku i z oplotem ze skóry przy grzbiecie oprawy. Takie rozwiązania zidentyfikowano szczególnie w oprawach zdobionych techniką ledersznytu (il. 2) | |
− | + | ||
− | == | + | ===Rodzaje oplotów=== |
− | + | ||
− | + | ||
− | = | + | |
Istnieje wiele metod wykonywania oplotów. Do najbardziej popularnych należą: | Istnieje wiele metod wykonywania oplotów. Do najbardziej popularnych należą: | ||
* antyfonarzowy | * antyfonarzowy | ||
− | ang. ‘antiphonary’ type - oplot wykonywany po obleczeniu książki, zachodzący na grzbiet nawet na kilka cm. (il. | + | (ang. ‘antiphonary’ type) - oplot wykonywany po obleczeniu książki, zachodzący na grzbiet nawet na kilka cm. (il. 3) |
* hiszpański | * hiszpański | ||
− | ang. | + | (ang. Spanish [edge] braiding) - oplot, w którym pasek skóry lub tasiemka prowadzona jest wokół szycia podstawowego z utworzeniem wzoru przypominającego warkocz. (il. 4) |
* krzyżowy | * krzyżowy | ||
− | ang. crossed braid, German braided headband - oplot wykonywany po obleczeniu książki, z utworzeniem wzoru krzyżującego. (il. | + | (ang. 'crossed braid', German braided/plaited headband) - oplot wykonywany po obleczeniu książki, z utworzeniem wzoru krzyżującego. (il. 5). |
* odwrócony | * odwrócony | ||
− | ang. reversed loop braid - oplot rzadko stosowany zbliżony wyglądem do oplotu antyfonarzowego, ale wykonywany dwoma końcami paska skóry zamiast jednego. (il. | + | (ang. 'reversed loop braid') - oplot rzadko stosowany zbliżony wyglądem do oplotu antyfonarzowego, ale wykonywany dwoma końcami paska skóry zamiast jednego. (il. 6) |
* ze stopką | * ze stopką | ||
− | niem. Kapital mit Riemenflechtung - oplot rzadko stosowany, w którym dwa końce paska skóry są prowadzone podobnie jak nici w kapitałce „niemieckiej” szytej bezpośrednio. (il. | + | (niem. Kapital mit Riemenflechtung) - oplot rzadko stosowany, w którym dwa końce paska skóry są prowadzone podobnie jak nici w kapitałce „niemieckiej” szytej bezpośrednio. (il. 7) |
+ | |||
− | |||
Kapitałki z oplotem popularne były od końca XIV w. do połowy XVI w. zwłaszcza w oprawach niemieckich, a także we francuskich, niderlandzkich i szwajcarskich, pochodzących z warsztatu opactwa St. Gallen. | Kapitałki z oplotem popularne były od końca XIV w. do połowy XVI w. zwłaszcza w oprawach niemieckich, a także we francuskich, niderlandzkich i szwajcarskich, pochodzących z warsztatu opactwa St. Gallen. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 39: | Linia 28: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
File:Il. 5kapzop.jpg|il. 1. Kapitałka podstawowa z oplotem, w formie tasiemki owiniętej wokół rdzenia. | File:Il. 5kapzop.jpg|il. 1. Kapitałka podstawowa z oplotem, w formie tasiemki owiniętej wokół rdzenia. | ||
− | File: | + | File:Il. 67.jpg|il. 2. Podwójna kapitałka, z obszyciem i oplotem odwróconym. |
− | File:2opl.jpg|il. | + | File:1.jpg|il. 3. Oplot antyfonarzowy. (rys. M. Dorębska) |
− | File:3.jpg|il. | + | File:2opl.jpg|il. 4. Oplot hiszpański. (rys. M. Dorębska) |
− | File: | + | File:3.jpg|il. 5. Oplot krzyżowy. (rys. M. Dorębska) |
− | File: | + | File:4kazopl.jpg|il. 6. Oplot odwrócony. (rys. M. Dorębska) |
+ | File:5.jpg|il. 7. Oplot ze stopką. (rys. M. Dorębska) | ||
</gallery> | </gallery> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | # Cermanova T., Kapitalek, dulezity prvek knizni vazby a jeho funkce, praca licencjacka, Univerzita Pardubice, Pardubice 2008. | |
− | # | + | # http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt1721.html [dostęp: 17 maja 2017]. |
− | + | # Dorębska Magdalena, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Kapitałka-historia, rodzaje, terminologia, (promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018. | |
− | + | # Kneep en Binding een terminologie voor de beschrijving van de constructies can oude boekbanden, pod red. Gnirrep W. K., Gumbert J. | |
− | + | # Petersen Heinz, Bucheinbände, 2 wyd., 1991. | |
− | + | # Szirmai John A., The Archeology of medieval bookbinding, Hants 1999. | |
− | + | # Jäckel Karl, Vom Stechen alter Handschriftenkapitale, „Allgemeiner Anzeiger für Buchbindereien“, 1961, nr 74, s. 288-291. | |
− | + | # Jäckel Karl, Alte Techniken des Buchbinderhandwerks in der modernen Schriftgutrestaurierung, 2: Das Kapital, „Bibliotheksforum Bayern“, 1975, t. 3, s. 207-219. | |
− | + | # Greenfield Jane, Hille Jenny, Headbands: How to Work Them, New Castle 1991. | |
+ | # Hille Jenny, Merian Sylvie L., The Armenian Endband: History and Technique (3-Article), „The New Bookbinder”, 2011, t. 31, s. 45 – 60. | ||
---- | ---- | ||
− | Autor: ''M.P. | + | Autor: '''M.P.B.''' |
Aktualna wersja na dzień 20:58, 21 sty 2022
Kapitałka podstawowa z oplotem
(ang. primary wound endband with secondary braiding, braided secondary endband sewing, braided/plaited endband; niem. geflochtenes Kapital, Kapital mit Lederriemen/Lederstreifen; fr. tranchefile tressée de laniére de peau; hol. omvlochten kapitaal; cz. obtáčený kapitálek opletený nitĕmi usňovým řemínkem)
Kapitałki te składają się z rdzenia z szyciem podstawowym (ang. primary wound endband) lub samego rdzenia (bez szycia postawowego) oraz paska materiału, zwykle skóry, zaplecionego wokół niego (ang. braided secondary endband sewing, braided/plaited endband). Oplot wykonywano przed lub po obleczeniu kodeksu. Pasek miał szerokość 2 – 5 mm i najczęściej był wykonany ze skóry cielęcej garbowanej roślinnie lub skóry owczej, koziej, świńskiej wyprawy glinowej. Paski czasem barwiono na jeden lub dwa kolory. W rzadszych przypadkach zamiast paska skóry stosowano jedwabną tasiemkę, którą owijano wokół rdzenia kapitałki (il. 1) lub stosowano jeden z rodzajów oplotów. W niektórych przypadkach w jednej oprawie stosowane były także dwa rodzaje kapitałek: obszywana lub z tkaniny bliżej grzbietu bloku i z oplotem ze skóry przy grzbiecie oprawy. Takie rozwiązania zidentyfikowano szczególnie w oprawach zdobionych techniką ledersznytu (il. 2)
Rodzaje oplotów
Istnieje wiele metod wykonywania oplotów. Do najbardziej popularnych należą:
- antyfonarzowy
(ang. ‘antiphonary’ type) - oplot wykonywany po obleczeniu książki, zachodzący na grzbiet nawet na kilka cm. (il. 3)
- hiszpański
(ang. Spanish [edge] braiding) - oplot, w którym pasek skóry lub tasiemka prowadzona jest wokół szycia podstawowego z utworzeniem wzoru przypominającego warkocz. (il. 4)
- krzyżowy
(ang. 'crossed braid', German braided/plaited headband) - oplot wykonywany po obleczeniu książki, z utworzeniem wzoru krzyżującego. (il. 5).
- odwrócony
(ang. 'reversed loop braid') - oplot rzadko stosowany zbliżony wyglądem do oplotu antyfonarzowego, ale wykonywany dwoma końcami paska skóry zamiast jednego. (il. 6)
- ze stopką
(niem. Kapital mit Riemenflechtung) - oplot rzadko stosowany, w którym dwa końce paska skóry są prowadzone podobnie jak nici w kapitałce „niemieckiej” szytej bezpośrednio. (il. 7)
Kapitałki z oplotem popularne były od końca XIV w. do połowy XVI w. zwłaszcza w oprawach niemieckich, a także we francuskich, niderlandzkich i szwajcarskich, pochodzących z warsztatu opactwa St. Gallen.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Cermanova T., Kapitalek, dulezity prvek knizni vazby a jeho funkce, praca licencjacka, Univerzita Pardubice, Pardubice 2008.
- http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt1721.html [dostęp: 17 maja 2017].
- Dorębska Magdalena, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Kapitałka-historia, rodzaje, terminologia, (promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018.
- Kneep en Binding een terminologie voor de beschrijving van de constructies can oude boekbanden, pod red. Gnirrep W. K., Gumbert J.
- Petersen Heinz, Bucheinbände, 2 wyd., 1991.
- Szirmai John A., The Archeology of medieval bookbinding, Hants 1999.
- Jäckel Karl, Vom Stechen alter Handschriftenkapitale, „Allgemeiner Anzeiger für Buchbindereien“, 1961, nr 74, s. 288-291.
- Jäckel Karl, Alte Techniken des Buchbinderhandwerks in der modernen Schriftgutrestaurierung, 2: Das Kapital, „Bibliotheksforum Bayern“, 1975, t. 3, s. 207-219.
- Greenfield Jane, Hille Jenny, Headbands: How to Work Them, New Castle 1991.
- Hille Jenny, Merian Sylvie L., The Armenian Endband: History and Technique (3-Article), „The New Bookbinder”, 2011, t. 31, s. 45 – 60.
Autor: M.P.B.