Kapitałka podstawowa z oplotem: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono pustą stronę)
 
m (Kapitałka podstawowa z oplotem: uzupełn. term. ang.)
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 +
==Kapitałka podstawowa z oplotem==
 +
(ang. primary wound endband with secondary braiding, braided secondary endband sewing, braided/plaited endband; niem. geflochtenes Kapital, Kapital mit Lederriemen/Lederstreifen; fr. tranchefile tressée de laniére de peau; hol. omvlochten kapitaal; cz. obtáčený kapitálek opletený nitĕmi usňovým řemínkem)
  
 +
Kapitałki te składają się z rdzenia z szyciem podstawowym (ang. primary wound endband) lub samego rdzenia (bez szycia postawowego) oraz paska materiału, zwykle skóry, zaplecionego wokół niego (ang. braided secondary endband sewing, braided/plaited endband). Oplot wykonywano przed lub po obleczeniu kodeksu. Pasek miał szerokość 2 – 5 mm i najczęściej był wykonany ze skóry cielęcej garbowanej roślinnie lub skóry owczej, koziej, świńskiej  wyprawy glinowej. Paski czasem barwiono na jeden lub dwa kolory. W rzadszych przypadkach zamiast paska skóry stosowano jedwabną tasiemkę, którą owijano wokół rdzenia kapitałki (il. 1) lub stosowano jeden z rodzajów oplotów.  W niektórych przypadkach w jednej oprawie stosowane były także dwa rodzaje kapitałek: obszywana lub z tkaniny bliżej grzbietu bloku i z oplotem ze skóry przy grzbiecie oprawy. Takie rozwiązania zidentyfikowano szczególnie w oprawach zdobionych techniką ledersznytu (il. 2)
 +
 +
===Rodzaje oplotów===
 +
Istnieje wiele metod wykonywania oplotów. Do najbardziej popularnych należą:
 +
* antyfonarzowy
 +
(ang. ‘antiphonary’ type) - oplot wykonywany po obleczeniu książki, zachodzący na grzbiet nawet na kilka cm. (il. 3)
 +
* hiszpański
 +
(ang. Spanish [edge] braiding) - oplot, w którym pasek skóry lub tasiemka prowadzona jest wokół szycia podstawowego z utworzeniem wzoru przypominającego warkocz. (il. 4)
 +
* krzyżowy
 +
(ang. 'crossed braid', German braided/plaited headband) - oplot wykonywany po obleczeniu książki, z utworzeniem wzoru krzyżującego. (il. 5).
 +
* odwrócony
 +
(ang. 'reversed loop braid') - oplot rzadko stosowany zbliżony wyglądem do oplotu antyfonarzowego, ale wykonywany dwoma końcami paska skóry zamiast jednego. (il. 6)
 +
* ze stopką
 +
(niem. Kapital mit Riemenflechtung) - oplot rzadko stosowany, w którym dwa końce paska skóry są prowadzone podobnie jak nici w kapitałce „niemieckiej” szytej bezpośrednio. (il. 7)
 +
 +
 +
Kapitałki z oplotem popularne były od końca XIV w. do połowy XVI w. zwłaszcza w oprawach niemieckich, a także we francuskich, niderlandzkich i szwajcarskich, pochodzących z warsztatu opactwa St. Gallen.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
 +
==Grafika==
 +
 +
<gallery>
 +
File:Il. 5kapzop.jpg|il. 1. Kapitałka podstawowa z oplotem, w formie tasiemki owiniętej wokół rdzenia.
 +
File:Il. 67.jpg|il. 2. Podwójna kapitałka, z obszyciem i oplotem odwróconym.
 +
File:1.jpg|il. 3. Oplot antyfonarzowy. (rys. M. Dorębska)
 +
File:2opl.jpg|il. 4. Oplot hiszpański. (rys. M. Dorębska)
 +
File:3.jpg|il. 5. Oplot krzyżowy. (rys. M. Dorębska)
 +
File:4kazopl.jpg|il. 6. Oplot odwrócony. (rys. M. Dorębska)
 +
File:5.jpg|il. 7. Oplot ze stopką. (rys. M. Dorębska)
 +
</gallery>
 +
 +
==Przypisy==
 +
# Cermanova T., Kapitalek, dulezity prvek knizni vazby a jeho funkce, praca licencjacka, Univerzita Pardubice, Pardubice 2008.
 +
# http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt1721.html [dostęp: 17 maja 2017].
 +
# Dorębska Magdalena, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Kapitałka-historia, rodzaje, terminologia, (promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018.
 +
# Kneep en Binding een terminologie voor de beschrijving van de constructies can oude boekbanden, pod red. Gnirrep W. K., Gumbert J.
 +
# Petersen Heinz, Bucheinbände, 2 wyd., 1991.
 +
# Szirmai John A., The Archeology of medieval bookbinding, Hants 1999.
 +
# Jäckel Karl, Vom Stechen alter Handschriftenkapitale, „Allgemeiner Anzeiger für Buchbindereien“, 1961, nr 74, s. 288-291.
 +
# Jäckel Karl, Alte Techniken des Buchbinderhandwerks in der modernen Schriftgutrestaurierung, 2: Das Kapital, „Bibliotheksforum Bayern“, 1975, t. 3, s. 207-219.
 +
# Greenfield Jane, Hille Jenny, Headbands: How to Work Them, New Castle 1991.
 +
# Hille Jenny, Merian Sylvie L., The Armenian Endband: History and Technique (3-Article), „The New Bookbinder”, 2011, t. 31, s. 45 – 60.
 +
----
 +
Autor: '''M.P.B.'''

Aktualna wersja na dzień 20:58, 21 sty 2022

Kapitałka podstawowa z oplotem

(ang. primary wound endband with secondary braiding, braided secondary endband sewing, braided/plaited endband; niem. geflochtenes Kapital, Kapital mit Lederriemen/Lederstreifen; fr. tranchefile tressée de laniére de peau; hol. omvlochten kapitaal; cz. obtáčený kapitálek opletený nitĕmi usňovým řemínkem)

Kapitałki te składają się z rdzenia z szyciem podstawowym (ang. primary wound endband) lub samego rdzenia (bez szycia postawowego) oraz paska materiału, zwykle skóry, zaplecionego wokół niego (ang. braided secondary endband sewing, braided/plaited endband). Oplot wykonywano przed lub po obleczeniu kodeksu. Pasek miał szerokość 2 – 5 mm i najczęściej był wykonany ze skóry cielęcej garbowanej roślinnie lub skóry owczej, koziej, świńskiej wyprawy glinowej. Paski czasem barwiono na jeden lub dwa kolory. W rzadszych przypadkach zamiast paska skóry stosowano jedwabną tasiemkę, którą owijano wokół rdzenia kapitałki (il. 1) lub stosowano jeden z rodzajów oplotów. W niektórych przypadkach w jednej oprawie stosowane były także dwa rodzaje kapitałek: obszywana lub z tkaniny bliżej grzbietu bloku i z oplotem ze skóry przy grzbiecie oprawy. Takie rozwiązania zidentyfikowano szczególnie w oprawach zdobionych techniką ledersznytu (il. 2)

Rodzaje oplotów

Istnieje wiele metod wykonywania oplotów. Do najbardziej popularnych należą:

  • antyfonarzowy

(ang. ‘antiphonary’ type) - oplot wykonywany po obleczeniu książki, zachodzący na grzbiet nawet na kilka cm. (il. 3)

  • hiszpański

(ang. Spanish [edge] braiding) - oplot, w którym pasek skóry lub tasiemka prowadzona jest wokół szycia podstawowego z utworzeniem wzoru przypominającego warkocz. (il. 4)

  • krzyżowy

(ang. 'crossed braid', German braided/plaited headband) - oplot wykonywany po obleczeniu książki, z utworzeniem wzoru krzyżującego. (il. 5).

  • odwrócony

(ang. 'reversed loop braid') - oplot rzadko stosowany zbliżony wyglądem do oplotu antyfonarzowego, ale wykonywany dwoma końcami paska skóry zamiast jednego. (il. 6)

  • ze stopką

(niem. Kapital mit Riemenflechtung) - oplot rzadko stosowany, w którym dwa końce paska skóry są prowadzone podobnie jak nici w kapitałce „niemieckiej” szytej bezpośrednio. (il. 7)


Kapitałki z oplotem popularne były od końca XIV w. do połowy XVI w. zwłaszcza w oprawach niemieckich, a także we francuskich, niderlandzkich i szwajcarskich, pochodzących z warsztatu opactwa St. Gallen.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Grafika

Przypisy

  1. Cermanova T., Kapitalek, dulezity prvek knizni vazby a jeho funkce, praca licencjacka, Univerzita Pardubice, Pardubice 2008.
  2. http://cool.conservation-us.org/don/dt/dt1721.html [dostęp: 17 maja 2017].
  3. Dorębska Magdalena, Praca magisterska teoretyczno-badawcza: Kapitałka-historia, rodzaje, terminologia, (promotor: M. Pronobis-Gajdzis), UMK, Toruń 2018.
  4. Kneep en Binding een terminologie voor de beschrijving van de constructies can oude boekbanden, pod red. Gnirrep W. K., Gumbert J.
  5. Petersen Heinz, Bucheinbände, 2 wyd., 1991.
  6. Szirmai John A., The Archeology of medieval bookbinding, Hants 1999.
  7. Jäckel Karl, Vom Stechen alter Handschriftenkapitale, „Allgemeiner Anzeiger für Buchbindereien“, 1961, nr 74, s. 288-291.
  8. Jäckel Karl, Alte Techniken des Buchbinderhandwerks in der modernen Schriftgutrestaurierung, 2: Das Kapital, „Bibliotheksforum Bayern“, 1975, t. 3, s. 207-219.
  9. Greenfield Jane, Hille Jenny, Headbands: How to Work Them, New Castle 1991.
  10. Hille Jenny, Merian Sylvie L., The Armenian Endband: History and Technique (3-Article), „The New Bookbinder”, 2011, t. 31, s. 45 – 60.

Autor: M.P.B.