Masońskie oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
m (Masońskie oprawy: uzupełn. term. ang.)
 
Linia 1: Linia 1:
 
===Masońskie oprawy===
 
===Masońskie oprawy===
Spopularyzowane przez literaturę anglosaską określenie opraw druków i rękopisów o tematyce masońskiej, na których dekoracja okładzin i grzbietu przedstawia symbole masońskie (m.in. kielnię, kompas, fartuch, cyrkiel, węgielnica, pion budowlany, tzw. oko Wielkiego Architekta, słońce i księżyc, ul z pszczołami i in.). Stanowią one główne elementy dekoracji, dominujące w kompozycji okładzin, bądź są wprzęgnięte w „uniwersalną” dekorację ornamentalną (''parlante'' oprawy). Oprawy z dekoracją tego rodzaju stały się popularne w XVIII w. w Anglii, skąd moda na ukazywanie symboli masońskich przeniknęła do Europy kontynentalnej. Nieliczne przykłady takich dzieł znane są też z terenów Polski.    
+
(ang. masonic bindings)
 +
 
 +
Spopularyzowane przez literaturę anglosaską określenie opraw druków i rękopisów o tematyce masońskiej, na których dekoracja okładzin i grzbietu przedstawia symbole masońskie (m.in. kielnię, kompas, fartuch, cyrkiel, węgielnica, pion budowlany, tzw. oko Wielkiego Architekta, słońce i księżyc, ul z pszczołami i in.). Stanowią one główne elementy dekoracji, dominujące w kompozycji okładzin, bądź są wprzęgnięte w „uniwersalną” dekorację ornamentalną (''parlante'' oprawy). Oprawy z dekoracją tego rodzaju stały się popularne w XVIII w. w Anglii, skąd moda na ukazywanie symboli masońskich przeniknęła do Europy kontynentalnej. Nieliczne przykłady takich dzieł znane są też z terenów Polski.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Aktualna wersja na dzień 20:43, 7 sty 2022

Masońskie oprawy

(ang. masonic bindings)

Spopularyzowane przez literaturę anglosaską określenie opraw druków i rękopisów o tematyce masońskiej, na których dekoracja okładzin i grzbietu przedstawia symbole masońskie (m.in. kielnię, kompas, fartuch, cyrkiel, węgielnica, pion budowlany, tzw. oko Wielkiego Architekta, słońce i księżyc, ul z pszczołami i in.). Stanowią one główne elementy dekoracji, dominujące w kompozycji okładzin, bądź są wprzęgnięte w „uniwersalną” dekorację ornamentalną (parlante oprawy). Oprawy z dekoracją tego rodzaju stały się popularne w XVIII w. w Anglii, skąd moda na ukazywanie symboli masońskich przeniknęła do Europy kontynentalnej. Nieliczne przykłady takich dzieł znane są też z terenów Polski.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Parlante oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Maggs Bros 1987, II, s. 116-117, 126-127;
  2. Nixon 1978, tabl. 75;
  3. Macchi F. i L. 2002, s. 296;
  4. Tomaszewski 2013, II, kat. LXX;
  5. Grażyńska 2019, s. 213-218.

Autor: A.W.