Masońskie oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Masońskie oprawy: uzupełn. term. ang.) |
|||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
===Masońskie oprawy=== | ===Masońskie oprawy=== | ||
− | Spopularyzowane przez literaturę anglosaską określenie opraw druków i rękopisów o tematyce masońskiej, na których dekoracja okładzin i grzbietu przedstawia symbole masońskie (m.in. kielnię, kompas, fartuch, cyrkiel, węgielnica, pion budowlany, tzw. oko Wielkiego Architekta, słońce i księżyc, ul z pszczołami i in.). Stanowią one główne elementy dekoracji, dominujące w kompozycji okładzin, bądź są wprzęgnięte w „uniwersalną” dekorację ornamentalną (''parlante'' oprawy). Oprawy z dekoracją tego rodzaju stały się popularne w XVIII w. w Anglii, skąd moda na ukazywanie symboli masońskich przeniknęła do Europy kontynentalnej. Nieliczne przykłady takich dzieł znane są też z terenów Polski. | + | (ang. masonic bindings) |
+ | |||
+ | Spopularyzowane przez literaturę anglosaską określenie opraw druków i rękopisów o tematyce masońskiej, na których dekoracja okładzin i grzbietu przedstawia symbole masońskie (m.in. kielnię, kompas, fartuch, cyrkiel, węgielnica, pion budowlany, tzw. oko Wielkiego Architekta, słońce i księżyc, ul z pszczołami i in.). Stanowią one główne elementy dekoracji, dominujące w kompozycji okładzin, bądź są wprzęgnięte w „uniwersalną” dekorację ornamentalną (''parlante'' oprawy). Oprawy z dekoracją tego rodzaju stały się popularne w XVIII w. w Anglii, skąd moda na ukazywanie symboli masońskich przeniknęła do Europy kontynentalnej. Nieliczne przykłady takich dzieł znane są też z terenów Polski. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 10: | Linia 12: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Plik:Masońskie oprawy, Oprawa koronkowa w typie parlante z symbolami masońskimi, 2 poł. XVIII w., BUAM, fot. wg Grażyńska 2019.jpg | Oprawa koronkowa w typie parlante z symbolami masońskimi, 2 poł. XVIII w., BUAM, Poznań, fot. wg: Grażyńska 2019 | ||
Plik:Masońskie oprawy, Oprawa masońska, Anglia, Londyn, 1784, fot. wg Maggs Bros 1987.jpg | Masońska oprawa, Anglia, Londyn, 1784, fot. wg: Maggs Bros [katalog aukcji] 1987 | Plik:Masońskie oprawy, Oprawa masońska, Anglia, Londyn, 1784, fot. wg Maggs Bros 1987.jpg | Masońska oprawa, Anglia, Londyn, 1784, fot. wg: Maggs Bros [katalog aukcji] 1987 | ||
Linia 16: | Linia 21: | ||
Plik:Masonska oprawa, Anglia, John Lovejoy, 1804, Sotheby.s New York June 14 1990.jpg | Masońska oprawa, Anglia, John Lovejoy, 1804, fot. wg: Sotheby's New York [katalog aukcji] June 14 1990 | Plik:Masonska oprawa, Anglia, John Lovejoy, 1804, Sotheby.s New York June 14 1990.jpg | Masońska oprawa, Anglia, John Lovejoy, 1804, fot. wg: Sotheby's New York [katalog aukcji] June 14 1990 | ||
+ | |||
+ | Plik:Masońskie oprawy, Oprawa tzw. masońska z dekoracją haftowaną koralikami, Grudziądz lub Toruń, 1842, fot. wg Tomaszewski 2013, II.jpg | Oprawa tzw. masońska z dekoracją haftowaną koralikami, Grudziądz lub Toruń, 1842, fot. wg: Tomaszewski 2013, II | ||
</gallery> | </gallery> |
Aktualna wersja na dzień 20:43, 7 sty 2022
Spis treści
Masońskie oprawy
(ang. masonic bindings)
Spopularyzowane przez literaturę anglosaską określenie opraw druków i rękopisów o tematyce masońskiej, na których dekoracja okładzin i grzbietu przedstawia symbole masońskie (m.in. kielnię, kompas, fartuch, cyrkiel, węgielnica, pion budowlany, tzw. oko Wielkiego Architekta, słońce i księżyc, ul z pszczołami i in.). Stanowią one główne elementy dekoracji, dominujące w kompozycji okładzin, bądź są wprzęgnięte w „uniwersalną” dekorację ornamentalną (parlante oprawy). Oprawy z dekoracją tego rodzaju stały się popularne w XVIII w. w Anglii, skąd moda na ukazywanie symboli masońskich przeniknęła do Europy kontynentalnej. Nieliczne przykłady takich dzieł znane są też z terenów Polski.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Parlante oprawy
Grafika
Przypisy
- Maggs Bros 1987, II, s. 116-117, 126-127;
- Nixon 1978, tabl. 75;
- Macchi F. i L. 2002, s. 296;
- Tomaszewski 2013, II, kat. LXX;
- Grażyńska 2019, s. 213-218.
Autor: A.W.