Rombowy wzór: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Rombowy wzór: uzupełn. term. ang.) |
m (→Rombowy wzór: uzupełn. term. ang.) |
||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Rombowy wzór== | ==Rombowy wzór== | ||
− | (ang. diaper pattern, lozenge shape/pattern; fr. motif en losange) | + | (ang. diaper/diapered pattern, lozenge shape/pattern; fr. motif en losange) |
+ | |||
+ | Określenie dekoracji okładzin (rzadziej grzbietu i obcięć kart), składającej się ze zwielokrotnionej figury rombu i trójkąta, często z wkomponowanymi w nie →motywami zdobniczymi: | ||
+ | |||
+ | a) wg klasyfikacji Schmidt-Künsemülera: w introligatorstwie romańskim (l. 60. XII w.-ok. poł. XIII w.) ornamenty o różnej formie romboidalnej kratki ornamentalnej lub plecionki, zazwyczaj wypełnione kropkowaniem lub motywami geometrycznymi, tworzące pionowe i poziome pasy lub pełne ramy ornamentalne okładzin. Wyciskano je z prostokątnych tłoków, ukazujących odcinki ornamentu; | ||
+ | |||
+ | b) w introligatorstwie średniowiecznym (począwszy od opraw koptyjskich z IX w.), a przede wszystkim gotyckim XIV-pocz. XVI w.: linearny wzór przedstawiający romby i trójkąty, wypełniający zwierciadło okładziny lub jej całą powierzchnię. Wykonywany za pomocą strychulca jedno- lub więcej liniowego. Występuje w wielu wariantach, zależnych od zagęszczenia linii tworzących figury geometryczne (od dwóch dużych rombów i otaczających je sześciu trójkątów, po kompozycje złożone z kilkudziesięciu drobnych pól). Najprostsze dekoracje tego rodzaju ograniczają się do figur geometrycznych o pustych polach. Często jednak pola są ozdobione motywami floralnymi lub zoomorficznymi, wyciskanymi z tłoków w zrytmizowanych układach. Formuła w. r. była kontynuowała w okresie nowożytnym (np. niektóre à semé oprawy) i XIX w. (zwłaszcza w dziełach historyzujących). W XX-XXI w. stosuje się ją jako nawiązanie do stylów historycznych lub formalnie prosty sposób dekoracji oprawy; | ||
+ | |||
+ | c) pojawiające w literaturze określenie dekoracji wyciskanej z tłoków, opartej na zwielokrotnionym motywie rombu w zwierciadle, ramie zwierciadła bądź na grzbiecie. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Kratka ornamentalna]] <br> | ||
+ | [[Multiplikacja]] <br> | ||
+ | [[Raport]] <br> | ||
+ | [[À répétition dekoracja]] <br> | ||
+ | [[À semé oprawy]] <br> | ||
+ | [[Rytmizacja]] <br> | ||
+ | |||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Wzór rombowy 4.jpg | + | Plik:Rombowy wzór, Geometryczny wzór z przecinających się wstęg na oprawie koptyjskiej, IX.Xw., Pierpont Morgan Library.jpg | Wzór rombowy (b) o formie przecinających się wstęg na oprawie koptyjskiej, IX-Xw., fot. wg: Pierpont Morgan Library, Nowy Jork |
− | Plik:Wzór rombowy 3.jpg | + | Plik:Wzór rombowy 4.jpg | Prosta forma wzoru rombowego (b) na oprawie gotyckiej, XV w. |
− | Plik:Rombowy wzór 1.jpg | + | Plik:Wzór rombowy 3.jpg | Prosta forma wzoru rombowego (b) na oprawie gotyckiej, XV w. |
− | Plik:Wzór rombowy 9.jpg | + | Plik:Rombowy wzór 1.jpg | Prosta forma wzoru rombowego (b) na oprawie gotyckiej, XV w. |
− | Plik:Wzór rombowy | + | Plik:Wzór rombowy 9.jpg | Wzór rombowy (b) wzbogacony rozetkami na liniach struktury kompozycyjnej, oprawa gotycka, XV w. |
− | Plik:Wzór rombowy | + | Plik:Wzór rombowy 12.jpg | Prosta forma wzoru rombowego (b) na oprawie włoskiej, wzbogacona drobnymi rozetkami w centach pól, kon. XV w. |
− | Plik:Wzór rombowy | + | Plik:Wzór rombowy 5.jpg | Wzór rombowy (b) z różnymi motywami zdobniczymi w centrach pól, Wrocław, 2 poł. XV w. |
− | Plik:Wzór rombowy 6.jpg | + | Plik:Wzór rombowy 1.jpg | Wzór rombowy (b) z motywami pąków w centrach pól, Polska, 2-3 dekada XVI w. |
+ | Plik:Wzór rombowy 6.jpg | Wzór rombowy (b) na całej powierzchni okładziny, Niemcy, XVI w. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Loubier 1926, s. 99, il. 90/ rys. 2; | ||
+ | # Burbianka 1955, il. 1-2, 6; | ||
+ | # Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XIII; | ||
+ | # EWOK 1971, szp. 2098; | ||
+ | # Ziesche, Becker 1977, s. 11-14; | ||
+ | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 248-249; | ||
+ | # Wagner 2013 II, s. 199-204; | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 13:28, 7 sty 2022
Spis treści
Rombowy wzór
(ang. diaper/diapered pattern, lozenge shape/pattern; fr. motif en losange)
Określenie dekoracji okładzin (rzadziej grzbietu i obcięć kart), składającej się ze zwielokrotnionej figury rombu i trójkąta, często z wkomponowanymi w nie →motywami zdobniczymi:
a) wg klasyfikacji Schmidt-Künsemülera: w introligatorstwie romańskim (l. 60. XII w.-ok. poł. XIII w.) ornamenty o różnej formie romboidalnej kratki ornamentalnej lub plecionki, zazwyczaj wypełnione kropkowaniem lub motywami geometrycznymi, tworzące pionowe i poziome pasy lub pełne ramy ornamentalne okładzin. Wyciskano je z prostokątnych tłoków, ukazujących odcinki ornamentu;
b) w introligatorstwie średniowiecznym (począwszy od opraw koptyjskich z IX w.), a przede wszystkim gotyckim XIV-pocz. XVI w.: linearny wzór przedstawiający romby i trójkąty, wypełniający zwierciadło okładziny lub jej całą powierzchnię. Wykonywany za pomocą strychulca jedno- lub więcej liniowego. Występuje w wielu wariantach, zależnych od zagęszczenia linii tworzących figury geometryczne (od dwóch dużych rombów i otaczających je sześciu trójkątów, po kompozycje złożone z kilkudziesięciu drobnych pól). Najprostsze dekoracje tego rodzaju ograniczają się do figur geometrycznych o pustych polach. Często jednak pola są ozdobione motywami floralnymi lub zoomorficznymi, wyciskanymi z tłoków w zrytmizowanych układach. Formuła w. r. była kontynuowała w okresie nowożytnym (np. niektóre à semé oprawy) i XIX w. (zwłaszcza w dziełach historyzujących). W XX-XXI w. stosuje się ją jako nawiązanie do stylów historycznych lub formalnie prosty sposób dekoracji oprawy;
c) pojawiające w literaturze określenie dekoracji wyciskanej z tłoków, opartej na zwielokrotnionym motywie rombu w zwierciadle, ramie zwierciadła bądź na grzbiecie.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Kratka ornamentalna
Multiplikacja
Raport
À répétition dekoracja
À semé oprawy
Rytmizacja
Grafika
Przypisy
- Loubier 1926, s. 99, il. 90/ rys. 2;
- Burbianka 1955, il. 1-2, 6;
- Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XIII;
- EWOK 1971, szp. 2098;
- Ziesche, Becker 1977, s. 11-14;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 248-249;
- Wagner 2013 II, s. 199-204;
Autor: A.W.