Masońskie oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
Plik:Masonska oprawa, Anglia, John Lovejoy, 1804, Sotheby.s New York June 14 1990.jpg | Masońska oprawa, Anglia, John Lovejoy, 1804, fot. wg: Sotheby's New York [katalog aukcji] June 14 1990 | Plik:Masonska oprawa, Anglia, John Lovejoy, 1804, Sotheby.s New York June 14 1990.jpg | Masońska oprawa, Anglia, John Lovejoy, 1804, fot. wg: Sotheby's New York [katalog aukcji] June 14 1990 | ||
+ | |||
+ | Plik:Masońskie oprawy, Oprawa tzw. masońska z dekoracją haftowaną koralikami, Grudziądz lub Toruń, 1842, fot. wg Tomaszewski 2013, II.jpg | Oprawa tzw. masońska z dekoracją haftowaną koralikami, Grudziądz lub Toruń, 1842, fot. wg: Tomaszewski 2013, II | ||
</gallery> | </gallery> |
Wersja z 16:35, 24 paź 2021
Spis treści
Masońskie oprawy
Spopularyzowane przez literaturę anglosaską określenie opraw druków i rękopisów o tematyce masońskiej, na których dekoracja okładzin i grzbietu przedstawia symbole masońskie (m.in. kielnię, kompas, fartuch, cyrkiel, węgielnica, pion budowlany, tzw. oko Wielkiego Architekta, słońce i księżyc, ul z pszczołami i in.). Stanowią one główne elementy dekoracji, dominujące w kompozycji okładzin, bądź są wprzęgnięte w „uniwersalną” dekorację ornamentalną (parlante oprawy). Oprawy z dekoracją tego rodzaju stały się popularne w XVIII w. w Anglii, skąd moda na ukazywanie symboli masońskich przeniknęła do Europy kontynentalnej. Nieliczne przykłady takich dzieł znane są też z terenów Polski.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Parlante oprawy
Grafika
Przypisy
- Maggs Bros 1987, II, s. 116-117, 126-127;
- Nixon 1978, tabl. 75;
- Macchi F. i L. 2002, s. 296;
- Tomaszewski 2013, II, kat. LXX;
- Grażyńska 2019, s. 213-218.
Autor: A.W.