Masońskie oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Grafika) |
|||
Linia 10: | Linia 10: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Plik:Masońskie oprawy, Oprawa koronkowa w typie parlante z symbolami masońskimi, 2 poł. XVIII w., BUAM, fot. wg Grażyńska 2019.jpg | Oprawa koronkowa w typie parlante z symbolami masońskimi, 2 poł. XVIII w., BUAM, Poznań, fot. wg: Grażyńska 2019 | ||
Plik:Masońskie oprawy, Oprawa masońska, Anglia, Londyn, 1784, fot. wg Maggs Bros 1987.jpg | Masońska oprawa, Anglia, Londyn, 1784, fot. wg: Maggs Bros [katalog aukcji] 1987 | Plik:Masońskie oprawy, Oprawa masońska, Anglia, Londyn, 1784, fot. wg Maggs Bros 1987.jpg | Masońska oprawa, Anglia, Londyn, 1784, fot. wg: Maggs Bros [katalog aukcji] 1987 |
Wersja z 15:49, 24 paź 2021
Spis treści
Masońskie oprawy
Spopularyzowane przez literaturę anglosaską określenie opraw druków i rękopisów o tematyce masońskiej, na których dekoracja okładzin i grzbietu przedstawia symbole masońskie (m.in. kielnię, kompas, fartuch, cyrkiel, węgielnica, pion budowlany, tzw. oko Wielkiego Architekta, słońce i księżyc, ul z pszczołami i in.). Stanowią one główne elementy dekoracji, dominujące w kompozycji okładzin, bądź są wprzęgnięte w „uniwersalną” dekorację ornamentalną (parlante oprawy). Oprawy z dekoracją tego rodzaju stały się popularne w XVIII w. w Anglii, skąd moda na ukazywanie symboli masońskich przeniknęła do Europy kontynentalnej. Nieliczne przykłady takich dzieł znane są też z terenów Polski.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Parlante oprawy
Grafika
Przypisy
- Maggs Bros 1987, II, s. 116-117, 126-127;
- Nixon 1978, tabl. 75;
- Macchi F. i L. 2002, s. 296;
- Tomaszewski 2013, II, kat. LXX;
- Grażyńska 2019, s. 213-218.
Autor: A.W.