Romb włoski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
Linia 2: Linia 2:
 
(także: romb aragoński) (z wł.: rombo, rombo aragonese lub piastrella quadrata con i lati concavi)
 
(także: romb aragoński) (z wł.: rombo, rombo aragonese lub piastrella quadrata con i lati concavi)
  
Motyw niewielkiego rombu o wklęsłych bokach i prostej dekoracji floralnej lub geometrycznej we wnętrzu.  Charakterystyczny dla introligatorstwa włoskiego XV – pocz. XVI w., zwłaszcza dla opraw neapolitańskich i toskańskich, na których zmultiplikowane i stykające się wyciski tłoka z r. w. tworzą geometryczne kompozycje w zwierciadłach okładzin. Na fali italianizmu dekoracje ze zmultiplikowanych r. w. pojawiły się w latach 70. XV w. w introligatorstwie krakowskim. Relatywnie liczne egzemplarze opraw włoskich dekorowanych m.in. motywami r. w., które zachowały się w Bibliotece Jagiellońskiej świadczą o napływie wzorcowych dzieł dla krakowskich introligatorów i bibliofilów przynajmniej do pocz. XVI w.         
+
Motyw niewielkiego rombu o wklęsłych bokach i prostej dekoracji floralnej lub geometrycznej we wnętrzu.  Charakterystyczny dla introligatorstwa włoskiego XV – pocz. XVI w., zwłaszcza dla opraw neapolitańskich i toskańskich, na których zmultiplikowane i stykające się wyciski tłoka z r. w. tworzą geometryczne kompozycje w zwierciadłach okładzin. W 2 poł. XV w. pojawił się na oprawach z kręgu niemieckiego. Na fali italianizmu dekoracje ze zmultiplikowanych r. w. pojawiły się w latach 70. XV w. w introligatorstwie krakowskim. Relatywnie liczne egzemplarze opraw włoskich dekorowanych m.in. motywami r. w., które zachowały się w Bibliotece Jagiellońskiej świadczą o napływie wzorcowych dzieł dla krakowskich introligatorów i bibliofilów przynajmniej do pocz. XVI w.         
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Aktualna wersja na dzień 22:23, 1 paź 2021

Romb włoski

(także: romb aragoński) (z wł.: rombo, rombo aragonese lub piastrella quadrata con i lati concavi)

Motyw niewielkiego rombu o wklęsłych bokach i prostej dekoracji floralnej lub geometrycznej we wnętrzu. Charakterystyczny dla introligatorstwa włoskiego XV – pocz. XVI w., zwłaszcza dla opraw neapolitańskich i toskańskich, na których zmultiplikowane i stykające się wyciski tłoka z r. w. tworzą geometryczne kompozycje w zwierciadłach okładzin. W 2 poł. XV w. pojawił się na oprawach z kręgu niemieckiego. Na fali italianizmu dekoracje ze zmultiplikowanych r. w. pojawiły się w latach 70. XV w. w introligatorstwie krakowskim. Relatywnie liczne egzemplarze opraw włoskich dekorowanych m.in. motywami r. w., które zachowały się w Bibliotece Jagiellońskiej świadczą o napływie wzorcowych dzieł dla krakowskich introligatorów i bibliofilów przynajmniej do pocz. XVI w.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Renesansowe oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 5;
  2. Macchi F. i L. 2002, s. 416;
  3. Macchi F. i L. 2007, s. 287, tabl. 32, 34-35, 108;
  4. Miriello 2008, tabl. 53, 70, 87 i in.;
  5. Storm van Leeuwen 2011, tabl. 9;
  6. Wagner 2015, s. 86.

Autor: A.W.