Multiplikacja: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Zobacz też) |
|||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 9: | Linia 9: | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
[[Indeks alfabetyczny]] <br> | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
+ | [[Ornament]] <br> | ||
[[Radełkowe oprawy]] <br> | [[Radełkowe oprawy]] <br> | ||
[[À semé oprawy]] <br> | [[À semé oprawy]] <br> | ||
Linia 22: | Linia 23: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # Burnatowa 1964, s. 7. | + | # Burnatowa 1964, s. 7' |
+ | # Macchi F. i L. 2002, s. 322. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 21:47, 1 paź 2021
Spis treści
Multiplikacja
(zwielokrotnienie, powtórzenie) (fr. multiplication)
W zdobnictwie introligatorskim:
- 1) paro- lub wielokrotne (nawet kilkusetkrotne) powtórzenie tego samego motywu dekoracyjnego na oprawie, najczęściej w ramie otaczającej zwierciadło, w polu zwierciadła bądź kompartymentach grzbietu. Od średniowiecza jest to powszechna formuła organizacji motywów dekoracyjnych w zdobnictwie introligatorskim, apogeum osiągnęła w à semé oprawach.
- 2) sposób zakomponowania dekoracji okładzin lub grzbietu, polegający na zwielokrotnieniu określonego ornamentu. Praktykowany od średniowiecza, zwłaszcza na oprawach romańskich: 3-4 rzędy ornamentów powstałych z kilkunastu-kilkudziesięciu sąsiadujących wycisków tego samego tłoka. Jego rozpowszechnienie nastąpiło w renesansie: radełkowe oprawy, w których multiplikowano ramy otaczające zwierciadło, ujmujące je od góry i dołu, a nawet wypełniające je kilkoma pionowymi pasami tego samego ornamentu. W późniejszych epokach rzadszy – zwykle w historyzujących oprawach.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Ornament
Radełkowe oprawy
À semé oprawy
System dekoracyjny
Grafika
Przypisy
- Burnatowa 1964, s. 7'
- Macchi F. i L. 2002, s. 322.
Autor: A.W.