Małpa: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Przypisy) |
||
Linia 24: | Linia 24: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # Günther 1921, tabl. IV/il. 74; | + | # Günther 1921, tabl. IV/il. 74; |
+ | # Ziesche, Becker 1977, s. 22; | ||
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 21; | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 21; | ||
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 195; | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 195; |
Wersja z 21:41, 1 paź 2021
Spis treści
Małpa
(także: małpka) (ang. monkey; fr. singe)
Zwierzę, które jako „człowiek o zdegenerowanej naturze” (Bernard Silvestris) było w średniowieczu obciążone negatywną symboliką, związaną m.in. z lubieżnością i próżnością. W romańskim i gotyckim zdobnictwie introligatorskim przedstawiana najczęściej na kwadratowych i romboidalnych tłokach (przeważnie miniaturowych: od ok. 0,7 cm do ok. 1,8 cm) jako siedząca i wpatrująca się w okrągłe zwierciadło trzymane w jednej z rąk. Takiż wizerunek na tłoku w kształcie tarczy herbowej stosował w początkach XVI w. poznański introligator (prawdopodobnie Walenty Papież). Prostokątny tłok ze sceną osaczania jelenia przez zwierzęta symbolizujące siły nieczyste, w tym małpę, stosował na przełomie XV i XVI w. gdański Introligator Rozet. Jej motyw pojawiał się w dekoracji nacinanych opraw z XV w. Na plakietach niderlandzkich z 2 poł. XV-1 poł. XVI w. często ukazywana wśród wici, razem z innymi zwierzętami. Widnieje też wśród drôleries na radełkach gotyckich, używanych od schyłku XV w. do 2 ćw. XVI w. m.in. na oprawach krakowskich. W nowożytnym zdobnictwie introligatorskim pojawiała się bardzo rzadko.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Zoomorficzne motywy
Grafika
Przypisy
- Günther 1921, tabl. IV/il. 74;
- Ziesche, Becker 1977, s. 22;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 21;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 195;
- Fogelmark 1990, tabl. XI, XV-XVII, XXIII i in.;
- Fernández 1994, nr kat./il. 4;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 1.
Autor: A.W.