Emaliowana dekoracja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Emaliowana dekoracja==
 
==Emaliowana dekoracja==
 +
(ang. enamelled decoration; fr. décor émaillé)
  
fr. décor émaillé)
+
Jedna z najszlachetniejszych technik złotniczych, dzieląca się na kilka rodzajów, dla których wspólną cechą jest tworzenie kolorowych, szklistych powłok pokrywających fragment lub całą powierzchnię metalowego przedmiotu. Jako technika pozwalająca na tworzenie szczególnie efektownych – barwnych i lśniących – dekoracji, od wczesnego średniowiecza była wykorzystywana do dekoracji opraw ksiąg liturgicznych kręgu bizantyńskiego i łacińskiego. Szczególną popularność zyskała w XII-XIII w. we Francji, w której pokrywano nią relikwiarze, rozmaite drobne przedmioty liturgiczne, w tym również limozyjskie oprawy. W epoce gotyckiej straciła na znaczeniu, wciąż jednak była do dekoracji złotniczych opraw ksiąg liturgicznych oraz okuć innych ksiąg luksusowych (np. oprawa jednego z woluminów Graduału Jana Olbrachta, Kraków, 1506). W XVI w. technikę tę bujnie rozwinięto, co wpłynęło na powstanie szeregu arcydzieł wśród opraw (np. oprawa modlitewnika cesarza Ferdynanda II, Augsburg?, 1590). W okresie nowożytnym ukształtowała się też tradycja emaliowania ksiąg liturgicznych w obrządku rusko-bizantyńskim. W późniejszych stuleciach wyparta przez inne techniki zdobnicze; stosowana niekiedy w okuciach luksusowych opraw.
Jedna z najszlachetniejszych technik złotniczych, dzieląca się na kilka rodzajów, dla których wspólną cechą jest tworzenie kolorowych, szklistych powłok pokrywających fragment lub całą powierzchnię metalowego przedmiotu. Jako technika pozwalająca na tworzenie szczególnie efektownych – barwnych i lśniących – dekoracji, od wczesnego średniowiecza była wykorzystywana do dekoracji opraw ksiąg liturgicznych kręgu bizantyńskiego i łacińskiego. Szczególną popularność zyskała w XII-XIII w. we Francji, w której pokrywano nią relikwiarze, rozmaite drobne przedmioty liturgiczne, w tym również limozyjskie oprawy. W epoce gotyckiej straciła na znaczeniu, wciąż jednak była do dekoracji złotniczych opraw ksiąg liturgicznych oraz okuć innych ksiąg luksusowych (np. oprawa jednego z woluminów Graduału Jana Olbrachta, Kraków, 1506). W XVI w. technikę tę bujnie rozwinięto, co wpłynęło na powstanie szeregu arcydzieł wśród opraw (np. oprawa modlitewnika cesarza Ferdynanda II, Augsburg?, 1590). W późniejszych stuleciach wyparta przez inne techniki zdobnicze; stosowana niekiedy w okuciach luksusowych opraw.
+
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 12: Linia 12:
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Emaliowana dekoracja1, Komornicki 1925, tabl. III.jpg | Romańska oprawa emaliowana, Limoges, Francja, XIII w., Biblioteka Czartoryskich w Krakowie, repr. wg Komornicki 1925
+
Plik:Emaliowana dekoracja na oprawie ewangeliarza z Metz, X w., Bibliotheque nationale de France, wg Ganz 2015.jpg | Emaliowana dekoracja na oprawie ewangeliarza z Metz, X w., Bibliotheque nationale de France, repr. wg: Ganz 2015
Plik:Emaliowana dekoracja2, Komornicki 1925, tabl. IV.jpg | Romańska oprawa emaliowana, Limoges, Francja, XIII w., Biblioteka Czartoryskich w Krakowie, repr. wg Komornicki 1925
+
Plik:Emaliowana dekoracja na oprawie Ewangeliarza Ariberta, Mediolan, Museo del Duomo, ok. 1030.40, wg Ganz 2015.jpg | Emaliowana dekoracja na oprawie Ewangeliarza Ariberta, Mediolan, Museo del Duomo, ok. 1030-1040, repr. wg: Ganz 2015
 +
Plik:Emaliowana dekoracja1, Komornicki 1925, tabl. III.jpg | Romańska oprawa emaliowana, Limoges, Francja, XIII w., Biblioteka Czartoryskich w Krakowie, repr. wg: Komornicki 1925
 +
Plik:Emaliowana dekoracja2, Komornicki 1925, tabl. IV.jpg | Romańska oprawa emaliowana, Limoges, Francja, XIII w., Biblioteka Czartoryskich w Krakowie, repr. wg: Komornicki 1925
 
Plik:Emalia 1.jpg | Emaliowane herby na oprawie Graduału króla Jana Olbrachta, Kraków, 1506
 
Plik:Emalia 1.jpg | Emaliowane herby na oprawie Graduału króla Jana Olbrachta, Kraków, 1506
 
  
 
</gallery>
 
</gallery>
Linia 25: Linia 26:
 
# Miodońska 1979, s. 9-10, 17, 115;  
 
# Miodońska 1979, s. 9-10, 17, 115;  
 
# Gradowski 1980, s. 75-80;  
 
# Gradowski 1980, s. 75-80;  
# Kozakiewicz 1996, s. 100-101.  
+
# Kozakiewicz 1996, s. 100-101;
 +
# Jaroszewicz-Pieresławcew 2016, s. 245-246;
 +
# Paś 2016, s. 281. 
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 20:13, 1 paź 2021

Emaliowana dekoracja

(ang. enamelled decoration; fr. décor émaillé)

Jedna z najszlachetniejszych technik złotniczych, dzieląca się na kilka rodzajów, dla których wspólną cechą jest tworzenie kolorowych, szklistych powłok pokrywających fragment lub całą powierzchnię metalowego przedmiotu. Jako technika pozwalająca na tworzenie szczególnie efektownych – barwnych i lśniących – dekoracji, od wczesnego średniowiecza była wykorzystywana do dekoracji opraw ksiąg liturgicznych kręgu bizantyńskiego i łacińskiego. Szczególną popularność zyskała w XII-XIII w. we Francji, w której pokrywano nią relikwiarze, rozmaite drobne przedmioty liturgiczne, w tym również limozyjskie oprawy. W epoce gotyckiej straciła na znaczeniu, wciąż jednak była do dekoracji złotniczych opraw ksiąg liturgicznych oraz okuć innych ksiąg luksusowych (np. oprawa jednego z woluminów Graduału Jana Olbrachta, Kraków, 1506). W XVI w. technikę tę bujnie rozwinięto, co wpłynęło na powstanie szeregu arcydzieł wśród opraw (np. oprawa modlitewnika cesarza Ferdynanda II, Augsburg?, 1590). W okresie nowożytnym ukształtowała się też tradycja emaliowania ksiąg liturgicznych w obrządku rusko-bizantyńskim. W późniejszych stuleciach wyparta przez inne techniki zdobnicze; stosowana niekiedy w okuciach luksusowych opraw.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Limozyjskie oprawy
Niellowana dekoracja

Grafika

Przypisy

  1. Komornicki 1925, tabl. III-VI, XI;
  2. Jarosławiecka-Gąsiorowska, Wierzbicki 1952, tabl. 4-5, 8;
  3. Miodońska 1979, s. 9-10, 17, 115;
  4. Gradowski 1980, s. 75-80;
  5. Kozakiewicz 1996, s. 100-101;
  6. Jaroszewicz-Pieresławcew 2016, s. 245-246;
  7. Paś 2016, s. 281.

Autor: A.W.