Stópki: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
m (→Stópki: uzupełn. term. ang.) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Stópki== | ==Stópki== | ||
− | stopy, podpory (ang. [book] heels; niem. Stehfüsse) | + | (stopy, podpory) (ang. [book] heels; niem. Stehfüsse) |
Stópki występują na dużych i ciężki kodeksach, głównie księgach śpiewów chórowych, które w trakcie korzystania opierały się o krawędź pulpitu. Chroniły one krawędzie i kanty tworząc przestrzeń między nimi a powierzchnią oparcia. Wykonywane były głównie ze stopów żelaza, umieszczane na krawędziach i w narożnikach. Mogły występować w połączeniu z dolnymi narożnymi listwami (il. 1, 2) lub jako oddzielne elementy przybite do okładzin (il. 3, 4). | Stópki występują na dużych i ciężki kodeksach, głównie księgach śpiewów chórowych, które w trakcie korzystania opierały się o krawędź pulpitu. Chroniły one krawędzie i kanty tworząc przestrzeń między nimi a powierzchnią oparcia. Wykonywane były głównie ze stopów żelaza, umieszczane na krawędziach i w narożnikach. Mogły występować w połączeniu z dolnymi narożnymi listwami (il. 1, 2) lub jako oddzielne elementy przybite do okładzin (il. 3, 4). | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Okucia]] <br> | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Linia 23: | Linia 28: | ||
# Szirmai J.A., *The Archeology of Medieval Bookbinding*. London -New York 1999.Przypis 1 | # Szirmai J.A., *The Archeology of Medieval Bookbinding*. London -New York 1999.Przypis 1 | ||
# Zamrzycka J., Introligatorzy toruńscy od XV do XVI/XVII wieku . Typologia cech warsztatowych, praca magisterska UMK, ZKPiS (promotor: dr Małgorzaty Pronobis-Gajdzis), Toruń 2012. | # Zamrzycka J., Introligatorzy toruńscy od XV do XVI/XVII wieku . Typologia cech warsztatowych, praca magisterska UMK, ZKPiS (promotor: dr Małgorzaty Pronobis-Gajdzis), Toruń 2012. | ||
− | |||
---- | ---- | ||
− | Autor: ''' | + | Autor: '''M.P.B.''' |
Wersja z 12:37, 15 wrz 2021
Stópki
(stopy, podpory) (ang. [book] heels; niem. Stehfüsse)
Stópki występują na dużych i ciężki kodeksach, głównie księgach śpiewów chórowych, które w trakcie korzystania opierały się o krawędź pulpitu. Chroniły one krawędzie i kanty tworząc przestrzeń między nimi a powierzchnią oparcia. Wykonywane były głównie ze stopów żelaza, umieszczane na krawędziach i w narożnikach. Mogły występować w połączeniu z dolnymi narożnymi listwami (il. 1, 2) lub jako oddzielne elementy przybite do okładzin (il. 3, 4).
Zobacz też
Przypisy
- Adler G., Handbuch Buchverschluss und Buchbeschlag, Wiesbaden, 2010,
- Ciesielczyk M., Metalowe zapinki w książkach. Historia i technika, Praca magisterska [promotor: dr H. Rosa], Toruń UMK, 1999, maszynopis.
- Dürrfeld E. B., Mit Haken und Osen. Zur Typenbestimmung von Buchschlieβen des 15. bis 17. [w:] „Restauro”, 1993, nr 6, s. 425 - 429
- Encyklopedia wiedzy o książce [red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski], Wrocław, 1971.
- Kurpik W, Uwagi o niektórych elementach oprawy i ich roli w ochronie książki, Ochrona Zabytków, 1982, Tom 35 , Numer 3-4 (138-139).
- Luers H., Das Fachwissen des Buchbinders, Stuttgart 1941.
- Macchi F., Dizionario Illustrato Della Legature, Milano 2002.
- Scholla A.B., Libri sine asseribus. Zur Einbandtechnik, Formund Inhalt mitteleuropeischer Koperte des 8. bis 14. Jahrhunderts, Braunschweig 1970.
- Szirmai J.A., *The Archeology of Medieval Bookbinding*. London -New York 1999.Przypis 1
- Zamrzycka J., Introligatorzy toruńscy od XV do XVI/XVII wieku . Typologia cech warsztatowych, praca magisterska UMK, ZKPiS (promotor: dr Małgorzaty Pronobis-Gajdzis), Toruń 2012.
Autor: M.P.B.