Żołądź: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "==Żołądź== ==Grafika== <gallery> Plik:Żołędź 4.jpg Plik:Żołędź 1.jpg Plik:Żołędź 10.jpg Plik:Żołędź 5.jpg Plik:Żołędź 3.jpg Plik:Żołędź 6.jp...") |
(→Zobacz też) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Żołądź== | ==Żołądź== | ||
+ | (ang. acorn; fr. gland, niem. Eichel) | ||
+ | |||
+ | Motyw związany z symboliką dębu oraz prawdopodobnie z tzw. barwą dawnych kart do gry w kręgu niemieckim. Początkowo, w introligatorstwie gotyckim, ukazywany samodzielnie – jako owoc z wyraźnie wyodrębnioną tzw. miseczką (czasami też krótką szypułką), oraz jako potrójny lub rzadziej pojedynczy owoc wyrastający z dębu gałązki. Odmianą późnogotyckiej rozety wirującej jest motyw wirujących ż-i na długich szypułkach. Ż-e na fryzie arkadkowym (w zwierciadle) i wewnątrz wici (w obramieniu) widnieją na niderlandzkich plakietach z 1 poł. XVI w. Wówczas też motyw ż. – pojedynczy lub zebrany w większe kompozycje – stał się popularny w introligatorstwie niemal całej Europy. Na renesansowych oprawach niemieckich nadawano mu formę pojedynczego ż. na szypułce z jednym lub dwoma listkami, tudzież ż. bez szypułki. W takiej postaci wyciskano go z tłoków w listwach ram między radełkowaniami, a niekiedy też jako jedyna dekoracja zwierciadła. Stosowany na renesansowych oprawach polskich o dekoracji radełkowej w typie niemieckim, m.in. przez krakowskie warsztaty Jerzego Moellera i Mistrza Dawida oraz pracownie poznańskie. Charakterystyczną formę ma radełkowa wić z ż.-i na oprawach wileńskich z XVI w. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Dębu gałązka]] <br> | ||
+ | [[Floralna dekoracja]] <br> | ||
+ | [[Rozeta wirująca]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Żołędź 4.jpg | + | Plik:Żołędź 4.jpg | Motywy żołędzi w dekoracji fryzu arkadkowego na niderlandzkiej plakiecie gotyckiej, 1 poł. XVI w. |
− | Plik:Żołędź 1.jpg | + | Plik:Żołędź 1.jpg | Motyw żołędzia na oprawie renesansowej, XVI w. |
− | Plik:Żołędź 10.jpg | + | Plik:Żołędź 10.jpg | Motywy żołędzi na oprawie renesansowej, XVI w. |
− | Plik:Żołędź 5.jpg | + | Plik:Żołędź 5.jpg | Motyw żołędzia na oprawie renesansowej, XVI w. |
− | Plik:Żołędź 3.jpg | + | Plik:Żołędź 3.jpg | Motyw żołędzia na oprawie renesansowej, XVI w. |
− | Plik:Żołędź 6.jpg | + | Plik:Żołędź 6.jpg | Dekoracja zwierciadła oprawy utworzona z motywów żołędzi i trójlistków, XVI w. |
− | Plik:Żołędź 8.jpg | + | Plik:Żołędź 8.jpg | Motyw żołędzia w dekoracji kompartymentu oprawy z XVIII w. |
− | Plik:Żołędź 9.jpg | + | Plik:Żołędź 9.jpg | Motywy żołędzi w dekoracji kompartymentów oprawy z 2 poł. XVIII w. |
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XLIX-L, LVIII, 132; | ||
+ | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 87-89; | ||
+ | # Krynicka 1980, il. 21d, 27e, o, 28b; | ||
+ | # Fogelmark 1990, tabl. XLI; | ||
+ | # Karp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 7; | ||
+ | # Franczak 2017, s. 140. | ||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 18:06, 10 wrz 2021
Spis treści
Żołądź
(ang. acorn; fr. gland, niem. Eichel)
Motyw związany z symboliką dębu oraz prawdopodobnie z tzw. barwą dawnych kart do gry w kręgu niemieckim. Początkowo, w introligatorstwie gotyckim, ukazywany samodzielnie – jako owoc z wyraźnie wyodrębnioną tzw. miseczką (czasami też krótką szypułką), oraz jako potrójny lub rzadziej pojedynczy owoc wyrastający z dębu gałązki. Odmianą późnogotyckiej rozety wirującej jest motyw wirujących ż-i na długich szypułkach. Ż-e na fryzie arkadkowym (w zwierciadle) i wewnątrz wici (w obramieniu) widnieją na niderlandzkich plakietach z 1 poł. XVI w. Wówczas też motyw ż. – pojedynczy lub zebrany w większe kompozycje – stał się popularny w introligatorstwie niemal całej Europy. Na renesansowych oprawach niemieckich nadawano mu formę pojedynczego ż. na szypułce z jednym lub dwoma listkami, tudzież ż. bez szypułki. W takiej postaci wyciskano go z tłoków w listwach ram między radełkowaniami, a niekiedy też jako jedyna dekoracja zwierciadła. Stosowany na renesansowych oprawach polskich o dekoracji radełkowej w typie niemieckim, m.in. przez krakowskie warsztaty Jerzego Moellera i Mistrza Dawida oraz pracownie poznańskie. Charakterystyczną formę ma radełkowa wić z ż.-i na oprawach wileńskich z XVI w.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Dębu gałązka
Floralna dekoracja
Rozeta wirująca
Grafika
Przypisy
- Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XLIX-L, LVIII, 132;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 87-89;
- Krynicka 1980, il. 21d, 27e, o, 28b;
- Fogelmark 1990, tabl. XLI;
- Karp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 7;
- Franczak 2017, s. 140.
Autor: A.W.