Liść podbiału: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 +
==Liść podbiału==
 +
(wł. "foglia di farfara", fr. feuille de tussilage ou ”pas d'âne”)
  
(wł. "foglia di farfara", fr. feuille de tussilage ou ”pas d'âne”), stylizowany motyw kwiatu podbiału o kilku wydłużonych i strzępiastych liściach, wpisujący się w kształt trójkąta; charakterystyczny dla opraw rzymskich 2 poł. XVI w., na których wyciskany był z dużych, złoconych tłoków w wewnętrznych narożnikach zwierciadła, tworząc zamknięcie dekoracji floralnej lub floralno-geometrycznej, zazwyczaj skoncentrowanej wokół superekslibrisowego kartusza herbowego.     
+
Stylizowany motyw kwiatu podbiału o kilku wydłużonych i strzępiastych liściach, wpisujący się w kształt trójkąta; charakterystyczny dla opraw rzymskich 2 poł. XVI w., na których wyciskany był z dużych, złoconych tłoków w wewnętrznych narożnikach zwierciadła, tworząc zamknięcie dekoracji floralnej lub floralno-geometrycznej, zazwyczaj skoncentrowanej wokół superekslibrisowego kartusza herbowego.     
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
[[Floralne dekoracje]] <br>
 
[[Liść]] <br>
 
  
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 +
[[Floralna dekoracja]] <br>
 +
[[Liść]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
Plik:Liść podbiału II, Motywy liścia podbiału w narożach zwierciadła oprawy rzymskiej, przed 1572, wg Fürstenberg, De Marinis 1966.jpg | Motywy liścia podbiału w narożach zwierciadła oprawy rzymskiej, przed 1572, wg: Fürstenberg, De Marinis 1966
  
 
</gallery>
 
</gallery>
Linia 16: Linia 19:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#
+
# Fürstenberg, De Marinis 1966, s. 64-65, 72-76;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 170.
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 18:04, 10 wrz 2021

Liść podbiału

(wł. "foglia di farfara", fr. feuille de tussilage ou ”pas d'âne”)

Stylizowany motyw kwiatu podbiału o kilku wydłużonych i strzępiastych liściach, wpisujący się w kształt trójkąta; charakterystyczny dla opraw rzymskich 2 poł. XVI w., na których wyciskany był z dużych, złoconych tłoków w wewnętrznych narożnikach zwierciadła, tworząc zamknięcie dekoracji floralnej lub floralno-geometrycznej, zazwyczaj skoncentrowanej wokół superekslibrisowego kartusza herbowego.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Floralna dekoracja
Liść

Grafika

Przypisy

  1. Fürstenberg, De Marinis 1966, s. 64-65, 72-76;
  2. Macchi F. i L. 2002, s. 170.

Autor: A.W.