All-over styl: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Proponuję zrezygnować z anglicyzmu "design" i zastąpić go słowem: "forma", np: "Z czasem forma tego typu opraw zmieniała się".)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==All-over styl==
 
==All-over styl==
Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę, Grahama Pollarda oznaczające taki rodzaj opraw, w których dekoracją  pokryta była cała powierzchnia okładki, a nie tylko ramy, narożniki czy centrum zwierciadła. Dekoracja składała się z wielu powtórzeń małych tłoczków w uporządkowanym układzie geometrycznym.
+
(ang. all-over style)
  
Design ulegał z czasem pewnym zmianom. Początkowo zwierciadła były gęsto wypełniane ślepymi odciskami drobnych, kwadratowych tłoków, a do dekoracji używano niewielkiej ilości narzędzi. Później zwierciadło dzielono linią na romboidalne pola, w których odciskano floralne tłoki oraz stosowano wzorzyste radełka.  
+
Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę, Grahama Pollarda oznaczające taki rodzaj opraw, w których dekoracja pokrywa całą powierzchnię okładki, a nie tylko ramy, narożniki czy centrum zwierciadła. Dekoracja składa się z wielu powtórzeń małych tłoczków w uporządkowanym układzie geometrycznym.
  
Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są zdaniem Pollarda, późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle.
+
Forma tego typu opraw z czasem zmieniała się. Początkowo zwierciadła były gęsto wypełniane ślepymi odciskami drobnych, kwadratowych tłoków, a do dekoracji używano niewielkiej ilości narzędzi. Później zwierciadło dzielono linią na romboidalne pola, w których odciskano floralne tłoki oraz stosowano wzorzyste radełka.
 +
 
 +
Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są, zdaniem Pollarda, późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
==Grafika==
 
 
<gallery>
 
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
 
 
</gallery>
 
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
Linia 21: Linia 16:
 
# Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234.
 
# Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234.
 
# Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html
 
# Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html
 +
# https://www.conservation-wiki.com/wiki/BPG_Book_Decoration#All_over_design
  
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 22:51, 9 sie 2021

All-over styl

(ang. all-over style)

Pojęcie stworzone przez angielskiego księgoznawcę, Grahama Pollarda oznaczające taki rodzaj opraw, w których dekoracja pokrywa całą powierzchnię okładki, a nie tylko ramy, narożniki czy centrum zwierciadła. Dekoracja składa się z wielu powtórzeń małych tłoczków w uporządkowanym układzie geometrycznym.

Forma tego typu opraw z czasem zmieniała się. Początkowo zwierciadła były gęsto wypełniane ślepymi odciskami drobnych, kwadratowych tłoków, a do dekoracji używano niewielkiej ilości narzędzi. Później zwierciadło dzielono linią na romboidalne pola, w których odciskano floralne tłoki oraz stosowano wzorzyste radełka.

Koncepcja pokrywania dekoracją całych powierzchni okładek powstała w wieku XV i była kontynuowana przez kolejne stulecia. Pokrewne stylowi all-over są, zdaniem Pollarda, późniejsze oprawy w stylu à la fanfare, cottage roof czy drawer handle.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny

Przypisy

  1. Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800 : a handbook,London, New Castle 2005, s. 42-44, 73, 178
  2. Mazal O., Einbandkunde. Die Geschichte des Bucheinbandes, Wiesbaden 1997, s. 234.
  3. Matt T. Roberts and Don Etherington, Bookbinding and the Conservation of Books. A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0086.html
  4. https://www.conservation-wiki.com/wiki/BPG_Book_Decoration#All_over_design

Autor: E.P.