Raut: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Raut== | ==Raut== | ||
+ | |||
+ | Motyw dekoracyjny w formie diamentu lub innego kamienia jubilerskiego o wielobocznym szlifie. W introligatorstwie pojawił się w XVI w. pod wpływem zdobnictwa architektonicznego i złotnictwa. Na oprawach XVII-XVIII w. najczęściej wkomponowywany w ramy zwierciadła jako powtarzający się, samodzielny motyw z dodanymi elementami filigranowymi (imitującymi dekorację jubilerską) lub otoczony bogatszą dekoracją floralno-geometryczną (na wzór medalionów złotniczych). Na oprawach manierystycznych 4 ćw. XVI – 1 ćw. XVII w. ukazywany też wewnątrz większych kompozycji (centralne i narożne medaliony okuciowo-rollwerkowe), często wraz z kaboszonem. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Kaboszon]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Raut - PAN BK.jpg | + | Plik:Raut - PAN BK.jpg | Motyw rautu w obrębie medalionu manierystycznego, 2 poł. XVI w. |
− | Plik:Raut 3.jpg | + | Plik:Raut 3.jpg | Motyw rautu w dekoracji oprawy barokowej, 1 poł. XVII w. |
− | Plik:Raut 1.jpg | + | Plik:Raut 1.jpg | Rauty jako elementy łańcuszkowego ornamentu w dekoracji oprawy barokowej, 1 poł. XVII w. |
− | Plik:Raut 2.jpg | + | Plik:Łańcuszkowy ornament 1, Baworovianum.jpg | Rauty w obrębie ornamentu łańcuszkowego o bogatej formie, Polska, lata 60. XVII w. |
+ | Plik:Raut 2.jpg | Rauty w obrębie dekoracji oprawy barokowej, XVII w. | ||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Laucevičius 1976, il. 183; | ||
+ | # Mazal 1990, il. 179; | ||
+ | # Kozakiewicz 1996, s. 342. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 23:47, 4 lip 2021
Spis treści
Raut
Motyw dekoracyjny w formie diamentu lub innego kamienia jubilerskiego o wielobocznym szlifie. W introligatorstwie pojawił się w XVI w. pod wpływem zdobnictwa architektonicznego i złotnictwa. Na oprawach XVII-XVIII w. najczęściej wkomponowywany w ramy zwierciadła jako powtarzający się, samodzielny motyw z dodanymi elementami filigranowymi (imitującymi dekorację jubilerską) lub otoczony bogatszą dekoracją floralno-geometryczną (na wzór medalionów złotniczych). Na oprawach manierystycznych 4 ćw. XVI – 1 ćw. XVII w. ukazywany też wewnątrz większych kompozycji (centralne i narożne medaliony okuciowo-rollwerkowe), często wraz z kaboszonem.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Laucevičius 1976, il. 183;
- Mazal 1990, il. 179;
- Kozakiewicz 1996, s. 342.
Autor: A.W.