Raut: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Raut== ==Grafika== <gallery> Plik:Raut 3.jpg Plik:Raut 1.jpg Plik:Raut 2.jpg")
 
(Grafika)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Raut==
 
==Raut==
 +
 +
Motyw dekoracyjny w formie diamentu lub innego kamienia jubilerskiego o wielobocznym szlifie. W introligatorstwie pojawił się w XVI w. pod wpływem zdobnictwa architektonicznego i złotnictwa. Na oprawach XVII-XVIII w. najczęściej wkomponowywany w ramy zwierciadła  jako powtarzający się, samodzielny motyw z dodanymi elementami filigranowymi (imitującymi dekorację jubilerską) lub otoczony bogatszą dekoracją floralno-geometryczną (na wzór medalionów złotniczych). Na oprawach manierystycznych 4 ćw. XVI – 1 ćw. XVII w. ukazywany też wewnątrz większych kompozycji (centralne i narożne medaliony okuciowo-rollwerkowe), często wraz z kaboszonem.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Kaboszon]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Raut 3.jpg
+
Plik:Raut - PAN BK.jpg | Motyw rautu w obrębie medalionu manierystycznego, 2 poł. XVI w.
Plik:Raut 1.jpg
+
Plik:Raut 3.jpg | Motyw rautu w dekoracji oprawy barokowej, 1 poł. XVII w.
Plik:Raut 2.jpg
+
Plik:Raut 1.jpg | Rauty jako elementy łańcuszkowego ornamentu w dekoracji oprawy barokowej, 1 poł. XVII w.
 +
Plik:Łańcuszkowy ornament 1, Baworovianum.jpg | Rauty w obrębie ornamentu łańcuszkowego o bogatej formie, Polska, lata 60. XVII w.
 +
Plik:Raut 2.jpg | Rauty w obrębie dekoracji oprawy barokowej, XVII w.
 +
 
 +
</gallery>
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
 
 +
# Laucevičius 1976, il. 183;
 +
# Mazal 1990, il. 179;
 +
# Kozakiewicz 1996, s. 342.   
 +
 
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 23:47, 4 lip 2021

Raut

Motyw dekoracyjny w formie diamentu lub innego kamienia jubilerskiego o wielobocznym szlifie. W introligatorstwie pojawił się w XVI w. pod wpływem zdobnictwa architektonicznego i złotnictwa. Na oprawach XVII-XVIII w. najczęściej wkomponowywany w ramy zwierciadła jako powtarzający się, samodzielny motyw z dodanymi elementami filigranowymi (imitującymi dekorację jubilerską) lub otoczony bogatszą dekoracją floralno-geometryczną (na wzór medalionów złotniczych). Na oprawach manierystycznych 4 ćw. XVI – 1 ćw. XVII w. ukazywany też wewnątrz większych kompozycji (centralne i narożne medaliony okuciowo-rollwerkowe), często wraz z kaboszonem.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Kaboszon

Grafika

Przypisy

  1. Laucevičius 1976, il. 183;
  2. Mazal 1990, il. 179;
  3. Kozakiewicz 1996, s. 342.

Autor: A.W.