Arabeska narożna: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
(Nie pokazano 5 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
(fr. arabesque d'angle) | (fr. arabesque d'angle) | ||
− | Wyciskany z tłoka niewielki | + | Wyciskany z tłoka niewielki motyw o kształcie zbliżonym do równobocznego lub wydłużonego trójkąta wypełnionego arabeską, przystosowany do zdobienia wewnętrznych narożników zwierciadeł okładzin, w których dwoma bokami styka się z ramką bądź tymiż bokami jest w nią wkomponowany. Charakterystyczny dla renesansowych opraw włoskich (zwłaszcza weneckich i rzymskich) z 1 poł. XVI w., a pod ich wpływem także dla dzieł francuskich i niemieckich. Najpóźniej w latach 40. XVI w. spopularyzowany w introligatorstwie krakowskim. Warianty a. n. o kształcie wydłużonego trójkąta ukazywano nie tylko w narożnikach zwierciadeł ale i jako składnik charakterystycznych medalionów w typie mandorla stilizatta. Na dziełach włoskich XVI w. spotyka się też odmianę a. n., w której wewnętrzny – najdłuższy – bok obrysowany jest wklęsło-wypukłą linią; stanowi to uproszczone naśladownictwo maureskowych ćwierćmedalionów z opraw perskich i arabskich; niekiedy z połączonych 4 wycisków takich tłoków tworzono centralny medalion w typie schamsa. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 14: | Linia 14: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Arabeska narożna 9.jpg | + | Plik:Arabeska narożna 9.jpg | Arabeska narożna na włoskiej oprawie renesansowej, 1 poł. XVI w. |
− | + | Plik:Arabeska narożna 17.jpg | Arabeska narożna na włoskiej oprawie renesansowej, 1 poł. XVI w. | |
− | Plik:Arabeska narożna 17.jpg | + | Plik:Arabeska narożna 16.jpg | Fragment okładziny włoskiej oprawy renesansowej z arabeskami narożnymi w zwierciadle, 1 poł. XVI w. |
− | + | Plik:Arabeska narożna 2.jpg | Arabeska narożna na polskiej oprawie renesansowej, ok. poł. XVI w. | |
− | Plik:Arabeska narożna | + | Plik:Arabeska narożna 1.jpg | Symetryczna forma arabeski narożnej na polskiej oprawie renesansowej, XVI w. |
− | Plik:Arabeska narożna | + | Plik:Arabeska narożna 4.jpg | Symetryczna forma arabeski narożnej na polskiej oprawie renesansowej, XVI w. |
− | + | Plik:Arabeska narożna 5.jpg | Symetryczna forma arabeski narożnej na polskiej oprawie renesansowej, XVI w. | |
− | Plik:Arabeska narożna | + | |
− | Plik:Arabeska narożna | + | |
− | Plik:Arabeska narożna | + | |
</gallery> | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Laucevičius 1976, il. 119-120, 422, 424 i in.; | ||
+ | # Marcon 1999, s. 35-50; | ||
+ | # Macchi F. i L. 2007, tabl. 48-49, 51-52, 77 i in. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 13:48, 2 cze 2021
Spis treści
Arabeska narożna
(fr. arabesque d'angle)
Wyciskany z tłoka niewielki motyw o kształcie zbliżonym do równobocznego lub wydłużonego trójkąta wypełnionego arabeską, przystosowany do zdobienia wewnętrznych narożników zwierciadeł okładzin, w których dwoma bokami styka się z ramką bądź tymiż bokami jest w nią wkomponowany. Charakterystyczny dla renesansowych opraw włoskich (zwłaszcza weneckich i rzymskich) z 1 poł. XVI w., a pod ich wpływem także dla dzieł francuskich i niemieckich. Najpóźniej w latach 40. XVI w. spopularyzowany w introligatorstwie krakowskim. Warianty a. n. o kształcie wydłużonego trójkąta ukazywano nie tylko w narożnikach zwierciadeł ale i jako składnik charakterystycznych medalionów w typie mandorla stilizatta. Na dziełach włoskich XVI w. spotyka się też odmianę a. n., w której wewnętrzny – najdłuższy – bok obrysowany jest wklęsło-wypukłą linią; stanowi to uproszczone naśladownictwo maureskowych ćwierćmedalionów z opraw perskich i arabskich; niekiedy z połączonych 4 wycisków takich tłoków tworzono centralny medalion w typie schamsa.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Ćwierćmedalion
Mandorla stilizatta
Schamsa
Grafika
Przypisy
- Laucevičius 1976, il. 119-120, 422, 424 i in.;
- Marcon 1999, s. 35-50;
- Macchi F. i L. 2007, tabl. 48-49, 51-52, 77 i in.
Autor: A.W.