Antytetyczny układ dekoracyjny: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Antytetyczny układ dekoracyjny== | ==Antytetyczny układ dekoracyjny== | ||
− | Sposób rozmieszczenia motywów dekoracyjnych (figuralnych, zoomorficznych lub innych) naprzeciwko siebie wraz z oddzielającym je elementem centralnym, bądź bez niego; może występować pojedynczo lub jako powtarzalny składnik ornamentu. | + | Sposób rozmieszczenia motywów dekoracyjnych (figuralnych, zoomorficznych lub innych) naprzeciwko siebie wraz z oddzielającym je elementem centralnym, bądź bez niego; może występować pojedynczo lub jako powtarzalny składnik ornamentu. Stosowany już w dekoracji opraw bizantyńskich i romańskich (pojedyncze tłoki lub pary tłoków z naprzeciwlegle zakomponowanymi motywami np. wojowników, stworów fantastycznych, często wkomponowanych w plecionkę); na oprawach XVI-XVIII w. stosowany głównie w przedstawieniach herbów z tzw. trzymaczami herbowymi po bokach tarczy lub kartusza, w wizerunkach aniołków, puttów itp. podtrzymujących koronę nad herbem oraz w obrębie dekoracji wypełniającej całe zwierciadła lub medaliony w centrum okładzin; popularny w klasycystycznych dekoracjach radełkowych z wizerunkami sfinksów, lwów, rogów obfitości itp. ujmujących palmetę bądź inny motyw. W późniejszym czasie niekiedy stosowany w dekoracjach historyzujących. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 15: | Linia 15: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | #Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. CV.il. 165; | |
− | # Kozakiewicz 1996, s. 16 | + | # Kozakiewicz 1996, s. 16. |
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 13:46, 2 cze 2021
Antytetyczny układ dekoracyjny
Sposób rozmieszczenia motywów dekoracyjnych (figuralnych, zoomorficznych lub innych) naprzeciwko siebie wraz z oddzielającym je elementem centralnym, bądź bez niego; może występować pojedynczo lub jako powtarzalny składnik ornamentu. Stosowany już w dekoracji opraw bizantyńskich i romańskich (pojedyncze tłoki lub pary tłoków z naprzeciwlegle zakomponowanymi motywami np. wojowników, stworów fantastycznych, często wkomponowanych w plecionkę); na oprawach XVI-XVIII w. stosowany głównie w przedstawieniach herbów z tzw. trzymaczami herbowymi po bokach tarczy lub kartusza, w wizerunkach aniołków, puttów itp. podtrzymujących koronę nad herbem oraz w obrębie dekoracji wypełniającej całe zwierciadła lub medaliony w centrum okładzin; popularny w klasycystycznych dekoracjach radełkowych z wizerunkami sfinksów, lwów, rogów obfitości itp. ujmujących palmetę bądź inny motyw. W późniejszym czasie niekiedy stosowany w dekoracjach historyzujących.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. CV.il. 165;
- Kozakiewicz 1996, s. 16.
Autor: A.W.