Haftowane oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "==Śródtytuł== Lorem ipsum dolor sit amet rękopis, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad mini...") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | == | + | ==Haftowane oprawy== |
− | + | (ang. embordered bookbindings, fr. reliures en broderie, niem. Stickereieinbände) | |
− | + | Oprawy, których obleczenie zostało ozdobione haftem. Podłożem do haftu były tkaniny, a haft stanowił pierwotnie zamiennik drogich tkanin brokatowych. Haft nie jest techniką introligatorską, najczęściej przeznaczony na oprawę użytek był wcześniej przygotowany i pokryty haftem poza pracownią introligatorską, introligator tylko wprawiał go w okładkę. | |
− | + | ||
+ | Pod względem technicznym rozróżnia się hafty ze względu na podłoże: haft na aksamicie, atłasie i płótnie. Haft wykonywano nićmi, używano doń kamieni szlachetnych, korali, pereł, naszywano taśmy, druciki, sznureczki, spirale, bajorki, cekiny, borty i inne wyroby pasmanteryjne wykonane z użyciem metali szlachetnych. Stosowano różne ściegi hafciarskie, takie jak ścieg wypukły na podkładzie, ścieg płaski, satynowy, kładziony, za igłą, sznureczkowy, łańcuszkowy, rozłupany, krzyżykowy i inne oraz stosowano aplikacje. Specyficznym rodzajem był haft drobnymi koralikami na kanwie, którym pokrywano całą powierzchnię na podobieństwo mozaiki. | ||
+ | |||
+ | Haftem ozdabiano szczególnie wytworne oprawy, zwłaszcza księgi liturgiczne, modlitewniki, księgi związane z ceremoniałem świeckim, oprawy dokumentów o szczególnej randze, egzemplarze dedykacyjne i przeznaczone na prezenty, sztambuchy, teki czy pugilaresy. Oprawy haftowane nie stanowiły dobrej ochrony dla bloku, przeciwnie, zwykle były delikatne i same wymagały ochronnego futerału. | ||
+ | |||
+ | Ikonografia opraw haftowanych obejmuje przede wszystkim dekoracje heraldyczne, ornamentykę roślinną i dekoracje figuralne, zwłaszcza sceny biblijne, przedstawienia symboliczne i portrety. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 13: | Linia 17: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
+ | File:Modlitewnik Anny Jagielonki.jpg|Haftowana perłami oprawa darowana Akademii Krakowskiej przez królową Annę Jagiellonkę | ||
File:Haftowana koralikami.jpg|Oprawa haftowana koralikami, ok. 1833. | File:Haftowana koralikami.jpg|Oprawa haftowana koralikami, ok. 1833. | ||
Wersja z 22:40, 15 mar 2021
Spis treści
Haftowane oprawy
(ang. embordered bookbindings, fr. reliures en broderie, niem. Stickereieinbände)
Oprawy, których obleczenie zostało ozdobione haftem. Podłożem do haftu były tkaniny, a haft stanowił pierwotnie zamiennik drogich tkanin brokatowych. Haft nie jest techniką introligatorską, najczęściej przeznaczony na oprawę użytek był wcześniej przygotowany i pokryty haftem poza pracownią introligatorską, introligator tylko wprawiał go w okładkę.
Pod względem technicznym rozróżnia się hafty ze względu na podłoże: haft na aksamicie, atłasie i płótnie. Haft wykonywano nićmi, używano doń kamieni szlachetnych, korali, pereł, naszywano taśmy, druciki, sznureczki, spirale, bajorki, cekiny, borty i inne wyroby pasmanteryjne wykonane z użyciem metali szlachetnych. Stosowano różne ściegi hafciarskie, takie jak ścieg wypukły na podkładzie, ścieg płaski, satynowy, kładziony, za igłą, sznureczkowy, łańcuszkowy, rozłupany, krzyżykowy i inne oraz stosowano aplikacje. Specyficznym rodzajem był haft drobnymi koralikami na kanwie, którym pokrywano całą powierzchnię na podobieństwo mozaiki.
Haftem ozdabiano szczególnie wytworne oprawy, zwłaszcza księgi liturgiczne, modlitewniki, księgi związane z ceremoniałem świeckim, oprawy dokumentów o szczególnej randze, egzemplarze dedykacyjne i przeznaczone na prezenty, sztambuchy, teki czy pugilaresy. Oprawy haftowane nie stanowiły dobrej ochrony dla bloku, przeciwnie, zwykle były delikatne i same wymagały ochronnego futerału.
Ikonografia opraw haftowanych obejmuje przede wszystkim dekoracje heraldyczne, ornamentykę roślinną i dekoracje figuralne, zwłaszcza sceny biblijne, przedstawienia symboliczne i portrety.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Tomaszewski J., Oprawy haftowane i tekstylne z XVI-XIX wieku w zbiorach polskich, Warszawa 2013.
Autor: E.P.