L'oiseau: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==L'oiseau== | ==L'oiseau== | ||
− | + | (także: à l’oiseau fer – tłok z ptakiem) (fr.: "ptak") | |
− | (także: à l’oiseau fer – tłok z ptakiem) | + | |
− | + | ||
− | (fr.: "ptak") | + | |
Motyw drobnego ptaka z rozpostartymi skrzydłami, siedzącego na konsolce i otoczonego symetryczną, floralną wicią; zazwyczaj styka się na osi pionowej bądź dookolnie z innymi motywami i ornamentami floralnymi; wyciskany z tłoków w technice złocenia. Charakterystyczny dla francuskich opraw koronkowych z 2 poł. XVIII w., przez dawniejszych badaczy łączony zwłaszcza z pracownią Derome’a młodszego i jego naśladowców (jako „ptak Derome’a”). W dekoracji okładzin grupy opraw modlitewników wykonanych w 1748 r. przez warsztat Padeloupa z inicjatywy królowej Marii Leszczyńskiej, zwielokrotniony motyw l’o. sąsiaduje z Orłem polskim. | Motyw drobnego ptaka z rozpostartymi skrzydłami, siedzącego na konsolce i otoczonego symetryczną, floralną wicią; zazwyczaj styka się na osi pionowej bądź dookolnie z innymi motywami i ornamentami floralnymi; wyciskany z tłoków w technice złocenia. Charakterystyczny dla francuskich opraw koronkowych z 2 poł. XVIII w., przez dawniejszych badaczy łączony zwłaszcza z pracownią Derome’a młodszego i jego naśladowców (jako „ptak Derome’a”). W dekoracji okładzin grupy opraw modlitewników wykonanych w 1748 r. przez warsztat Padeloupa z inicjatywy królowej Marii Leszczyńskiej, zwielokrotniony motyw l’o. sąsiaduje z Orłem polskim. |
Aktualna wersja na dzień 00:06, 28 lut 2021
Spis treści
L'oiseau
(także: à l’oiseau fer – tłok z ptakiem) (fr.: "ptak")
Motyw drobnego ptaka z rozpostartymi skrzydłami, siedzącego na konsolce i otoczonego symetryczną, floralną wicią; zazwyczaj styka się na osi pionowej bądź dookolnie z innymi motywami i ornamentami floralnymi; wyciskany z tłoków w technice złocenia. Charakterystyczny dla francuskich opraw koronkowych z 2 poł. XVIII w., przez dawniejszych badaczy łączony zwłaszcza z pracownią Derome’a młodszego i jego naśladowców (jako „ptak Derome’a”). W dekoracji okładzin grupy opraw modlitewników wykonanych w 1748 r. przez warsztat Padeloupa z inicjatywy królowej Marii Leszczyńskiej, zwielokrotniony motyw l’o. sąsiaduje z Orłem polskim.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Koronkowe oprawy
Zoomorficzne motywy
Grafika
Przypisy
- Devaux 1977, s. 158, 195-196, 342;
- von Arnim 1989, s. 38-40;
- von Arnim 1992, nr kat./tabl. 113;
- Devauchelle 1995, s. 139;
- Macchi F. i L. 2002, s. 337;
- Barber 2004, s. 197-198
Autor: A.W.