Arma Christi: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Arma Christi: uzupełn. term. ang.) |
|||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Arma Christi== | ==Arma Christi== | ||
+ | (łac. broń Chrystusa) (ang. Arma Christi, Instruments of the Passion) | ||
− | + | Narzędzia męki Jezusa Chrystusa (krzyż, gwoździe, młotek, korona cierniowa, włócznia, titulus, kolumna, bicze, drabina, gąbka i inne) prezentowane samodzielnie jako symbole pasyjne lub jako elementy towarzyszące wizerunkom Chrystusa Boleściwego oraz Dzieciątka Jezus. Na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. ukazywane za pomocą niewielkich, najczęściej okrągłych, tłoków. W 2 poł. XVI-pocz. XVII w. kompozycje złożone z a. C. lub, w których są dopełnieniem głównego motywu, uległy szerokiemu rozpowszechnieniu. Wśród nich dominują plakiety (najczęściej owalne, rzadziej prostokątne) z chrystogramem, wzbogaconym różnymi zestawami przedmiotów kaźni (najpopularniejszy: drobny motyw Ukrzyżowanego u góry, trzy gwoździe u dołu). W późniejszych stuleciach popularność tego motywu zmalała, ograniczając się głównie do opraw ksiąg liturgicznych i dewocyjnych, ozdobionych medalionem z chrystogramem. | |
− | Narzędzia męki Jezusa Chrystusa (krzyż, gwoździe, młotek, korona cierniowa, włócznia, titulus, kolumna, bicze, drabina, gąbka i inne) prezentowane samodzielnie jako symbole pasyjne lub jako elementy towarzyszące wizerunkom Chrystusa Boleściwego oraz Dzieciątka Jezus. Na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. ukazywane za pomocą niewielkich, najczęściej okrągłych, tłoków. W 2 poł. XVI-pocz. XVII w. kompozycje złożone z a. C. lub, w których są dopełnieniem głównego motywu, uległy szerokiemu rozpowszechnieniu. Wśród nich dominują plakiety (najczęściej owalne, rzadziej prostokątne) z chrystogramem, wzbogaconym różnymi zestawami przedmiotów kaźni (najpopularniejszy: drobny motyw Ukrzyżowanego u góry, trzy gwoździe u dołu). W późniejszych stuleciach popularność tego motywu zmalała, ograniczając się głównie do opraw ksiąg liturgicznych i dewocyjnych, ozdobionych medalionem z chrystogramem. | + | |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
Plik:Arma christi 2.jpg | Nietypowe przedstawienie Arma Christi na radełku renesansowym, XVI w. | Plik:Arma christi 2.jpg | Nietypowe przedstawienie Arma Christi na radełku renesansowym, XVI w. | ||
Plik:Arma christi 1, XVIII w., włochy, Macchi, Popel Pozzo 2012, il. 1 na s. 58.jpg | Arma Christi na oprawie włoskiej z XVIII w., repr. wg: Macchi, Popel Pozzo 2012, il. 1 na s. 58 | Plik:Arma christi 1, XVIII w., włochy, Macchi, Popel Pozzo 2012, il. 1 na s. 58.jpg | Arma Christi na oprawie włoskiej z XVIII w., repr. wg: Macchi, Popel Pozzo 2012, il. 1 na s. 58 | ||
+ | Plik:Arma Christi, Arma Christi w dekoracji oprawy włoskiej z kon. XVIII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Arma Christi w dekoracji oprawy włoskiej z kon. XVIII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan | ||
</gallery> | </gallery> |
Aktualna wersja na dzień 17:43, 18 lut 2021
Spis treści
Arma Christi
(łac. broń Chrystusa) (ang. Arma Christi, Instruments of the Passion)
Narzędzia męki Jezusa Chrystusa (krzyż, gwoździe, młotek, korona cierniowa, włócznia, titulus, kolumna, bicze, drabina, gąbka i inne) prezentowane samodzielnie jako symbole pasyjne lub jako elementy towarzyszące wizerunkom Chrystusa Boleściwego oraz Dzieciątka Jezus. Na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. ukazywane za pomocą niewielkich, najczęściej okrągłych, tłoków. W 2 poł. XVI-pocz. XVII w. kompozycje złożone z a. C. lub, w których są dopełnieniem głównego motywu, uległy szerokiemu rozpowszechnieniu. Wśród nich dominują plakiety (najczęściej owalne, rzadziej prostokątne) z chrystogramem, wzbogaconym różnymi zestawami przedmiotów kaźni (najpopularniejszy: drobny motyw Ukrzyżowanego u góry, trzy gwoździe u dołu). W późniejszych stuleciach popularność tego motywu zmalała, ograniczając się głównie do opraw ksiąg liturgicznych i dewocyjnych, ozdobionych medalionem z chrystogramem.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Chrystogram
Grafika
Przypisy
- Laucevičius 1976, il. 242-266.
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 81-82.
Autor: A.W.