Arma Christi: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (Arma Christi: uzupełn. term. ang.)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Arma Christi==
 
==Arma Christi==
 +
(łac. broń Chrystusa) (ang. Arma Christi, Instruments of the Passion)
  
(łac. broń Chrystusa)
+
Narzędzia męki Jezusa Chrystusa (krzyż, gwoździe, młotek, korona cierniowa, włócznia, titulus, kolumna, bicze, drabina, gąbka i inne) prezentowane samodzielnie jako symbole pasyjne lub jako elementy towarzyszące wizerunkom Chrystusa Boleściwego oraz Dzieciątka Jezus. Na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. ukazywane za pomocą niewielkich, najczęściej okrągłych, tłoków. W 2 poł. XVI-pocz. XVII w. kompozycje złożone z a. C. lub, w których są dopełnieniem głównego motywu, uległy szerokiemu rozpowszechnieniu. Wśród nich dominują plakiety (najczęściej owalne, rzadziej prostokątne) z chrystogramem, wzbogaconym różnymi zestawami przedmiotów kaźni (najpopularniejszy: drobny motyw Ukrzyżowanego u góry, trzy gwoździe u dołu). W późniejszych stuleciach popularność tego motywu zmalała, ograniczając się głównie do opraw ksiąg liturgicznych i dewocyjnych, ozdobionych medalionem z chrystogramem.
Narzędzia męki Jezusa Chrystusa (krzyż, gwoździe, młotek, korona cierniowa, włócznia, titulus, kolumna, bicze, drabina, gąbka i inne) prezentowane samodzielnie jako symbole pasyjne lub jako elementy towarzyszące wizerunkom Chrystusa Boleściwego oraz Dzieciątka Jezus. Na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. ukazywane za pomocą niewielkich, okrągłych tłoków. W 2 poł. XVI-pocz. XVII w. kompozycje złożone z a. C. lub, w których są dopełnieniem głównego motywu, uległy szerokiemu rozpowszechnieniu. Wśród nich dominują plakiety (najczęściej owalne, rzadziej prostokątne) z chrystogramem, wzbogaconym różnymi zestawami przedmiotów kaźni (najpopularniejszy: drobny motyw Ukrzyżowanego u góry, trzy gwoździe u dołu). W późniejszych stuleciach popularność tego motywu zmalała, ograniczając się głównie do opraw ksiąg liturgicznych i dewocyjnych, ozdobionych medalionem z chrystogramem.  
+
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 12: Linia 12:
  
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Arma christi 1.jpg
+
Plik:Arma Christi got.jpg | Arma Christi na tłokach gotyckich, XV w., repr. wg: Schwenke, Schunke 1979, tabl. 81
Plik:Arma christi 2.jpg
+
Plik:Arma christi 1.jpg | Arma Christi na plakiecie medalionowej, Polska, 2 poł. XVI w. 
 +
Plik:Arma christi 2.jpg | Nietypowe przedstawienie Arma Christi na radełku renesansowym, XVI w.
 +
Plik:Arma christi 1, XVIII w., włochy, Macchi, Popel Pozzo 2012, il. 1 na s. 58.jpg | Arma Christi na oprawie włoskiej z XVIII w., repr. wg: Macchi, Popel Pozzo 2012, il. 1 na s. 58
 +
Plik:Arma Christi, Arma Christi w dekoracji oprawy włoskiej z kon. XVIII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Arma Christi w dekoracji oprawy włoskiej z kon. XVIII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
  
 
</gallery>
 
</gallery>

Aktualna wersja na dzień 17:43, 18 lut 2021

Arma Christi

(łac. broń Chrystusa) (ang. Arma Christi, Instruments of the Passion)

Narzędzia męki Jezusa Chrystusa (krzyż, gwoździe, młotek, korona cierniowa, włócznia, titulus, kolumna, bicze, drabina, gąbka i inne) prezentowane samodzielnie jako symbole pasyjne lub jako elementy towarzyszące wizerunkom Chrystusa Boleściwego oraz Dzieciątka Jezus. Na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. ukazywane za pomocą niewielkich, najczęściej okrągłych, tłoków. W 2 poł. XVI-pocz. XVII w. kompozycje złożone z a. C. lub, w których są dopełnieniem głównego motywu, uległy szerokiemu rozpowszechnieniu. Wśród nich dominują plakiety (najczęściej owalne, rzadziej prostokątne) z chrystogramem, wzbogaconym różnymi zestawami przedmiotów kaźni (najpopularniejszy: drobny motyw Ukrzyżowanego u góry, trzy gwoździe u dołu). W późniejszych stuleciach popularność tego motywu zmalała, ograniczając się głównie do opraw ksiąg liturgicznych i dewocyjnych, ozdobionych medalionem z chrystogramem.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Chrystogram

Grafika

Przypisy

  1. Laucevičius 1976, il. 242-266.
  2. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 81-82.

Autor: A.W.