Sowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 +
==Sowa==
 +
(ang. owl, fr. hibou, niem. Eule)
 +
 
Ptak identyfikowany ze złymi mocami i w takim kontekście ukazywany w sztuce chrześcijańskiej. Niekiedy prezentowany na oprawach gotyckich i renesansowych, zazwyczaj w formie wycisku z małego tłoka z samodzielnym wizerunkiem ptaka lub z jego sylwetką wkomponowaną w okrąg lub medalion. W Polsce drobnymi tłokami z motywem s. posługiwali się niekiedy introligatorzy krakowscy i prawdopodobnie poznańscy XVI w., wkomponowując go w zwierciadło oraz listwy ram zwierciadła opraw radełkowych. Wyjątkową rangę artystyczną ma radełko na krakowskich oprawach Jerzego Moellera (ok. poł. XVI w.), ukazujące wić roślinną z s. atakowaną przez ptaki dzienne. W XVII-XVIII w. ukazywana na okazałych plakietach opraw z warsztatów w Hadze – jako atrybut Ateny.  
 
Ptak identyfikowany ze złymi mocami i w takim kontekście ukazywany w sztuce chrześcijańskiej. Niekiedy prezentowany na oprawach gotyckich i renesansowych, zazwyczaj w formie wycisku z małego tłoka z samodzielnym wizerunkiem ptaka lub z jego sylwetką wkomponowaną w okrąg lub medalion. W Polsce drobnymi tłokami z motywem s. posługiwali się niekiedy introligatorzy krakowscy i prawdopodobnie poznańscy XVI w., wkomponowując go w zwierciadło oraz listwy ram zwierciadła opraw radełkowych. Wyjątkową rangę artystyczną ma radełko na krakowskich oprawach Jerzego Moellera (ok. poł. XVI w.), ukazujące wić roślinną z s. atakowaną przez ptaki dzienne. W XVII-XVIII w. ukazywana na okazałych plakietach opraw z warsztatów w Hadze – jako atrybut Ateny.  
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 
[[Zoomorficzne motywy ]] <br>
 
[[Zoomorficzne motywy ]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Sowa 1.jpg
+
Plik:Sowa , Kraków 1533.jpg | Motyw sowy w tympanonie na oprawie renesansowej o dekoracji architektonicznej, Kraków, 1533, BJ Kraków, fot. J. Partyka
Plik:Sowa 2.jpg
+
Plik:Sowa 1.jpg | Motyw sowy w dekoracji oprawy renesansowej, XVI w.
Plik:Sowa 3.jpg
+
Plik:Sowa 2.jpg | Motyw sowy w dekoracji oprawy renesansowej, XVI w.
Plik:Sowa aa.jpg
+
Plik:Sowa 3.jpg | Motywy sów w obrębie fryzu arkadkowego o nietypowej formie w dekoracji oprawy renesansowej, XVI w.
 
+
Plik:Sowa aa.jpg | Motyw sowy w dekoracji oprawy renesansowej, XVI w.
  
 
</gallery>
 
</gallery>

Aktualna wersja na dzień 20:28, 14 lut 2021

Sowa

(ang. owl, fr. hibou, niem. Eule)

Ptak identyfikowany ze złymi mocami i w takim kontekście ukazywany w sztuce chrześcijańskiej. Niekiedy prezentowany na oprawach gotyckich i renesansowych, zazwyczaj w formie wycisku z małego tłoka z samodzielnym wizerunkiem ptaka lub z jego sylwetką wkomponowaną w okrąg lub medalion. W Polsce drobnymi tłokami z motywem s. posługiwali się niekiedy introligatorzy krakowscy i prawdopodobnie poznańscy XVI w., wkomponowując go w zwierciadło oraz listwy ram zwierciadła opraw radełkowych. Wyjątkową rangę artystyczną ma radełko na krakowskich oprawach Jerzego Moellera (ok. poł. XVI w.), ukazujące wić roślinną z s. atakowaną przez ptaki dzienne. W XVII-XVIII w. ukazywana na okazałych plakietach opraw z warsztatów w Hadze – jako atrybut Ateny.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Zoomorficzne motywy

Grafika

Przypisy

  1. Laucevičius 1976, il. 310, 593;
  2. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 93;
  3. Krynicka 1980, il. 18n;
  4. Fogelmark 1990, tabl. VI;
  5. Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 11;
  6. Quarg 2002, nr kat./tabl. 59.

Autor: A.W.