Relief: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
Linia 6: | Linia 6: | ||
* '''b)''' r. jako technika – zob. reliefowe oprawy, płaskorzeźbiona dekoracja | * '''b)''' r. jako technika – zob. reliefowe oprawy, płaskorzeźbiona dekoracja | ||
− | A.W. | + | =Grafika== |
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Plik:Relief.jpg | Wyraźny relief wycisku tłoka (stempla) introligatorskiego w skórze na oprawie książkowej | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # de Morant 1981, s. 30; | ||
+ | # Kozakiewicz 1996, s. 345. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 23:48, 11 lut 2021
Relief
(fr. relief) pojęcie stosowane w tegumentologii jako przydatne w określaniu formy plastycznej oraz techniki wykonania dekoracji na oprawach wszelkiego typu;
- a) r. jako efekt pracy introligatora lub innego rzemieślnika: kompozycja wydobyta z płaszczyzny tworzywa (np. skóry, metalu, kości słoniowej, papieru) z pozostawieniem w niej tła. W terminologii historyczno-artystycznej rozróżnia się m.in. r. płaski (płaskorzeźbę) i r. wypukły (wypukłorzeźbę), zależne od stopnia wypukłości kompozycji. W oprawach skórzanych, płóciennych oprawach nakładowych czy też okładkach z niektórych gatunków papieru dekoracyjnego głębokość (określana też jako wysokość) i wyrazistość reliefu uzyskanego tłokami, plakietami itp. narzędziami ma decydujące znaczenie dla wyrazu artystycznego i identyfikacji dzieła. Zależna jest m.in. od techniki pracy, rodzaju oraz stanu zachowania tworzywa, w którym dokonano reliefowania. Szczególnie efektowne, wypukłe r. spotyka się na oprawach złotniczych, na których osiągnięto je np. odlewaniem i repusowaniem;
- b) r. jako technika – zob. reliefowe oprawy, płaskorzeźbiona dekoracja
Grafika=
Przypisy
- de Morant 1981, s. 30;
- Kozakiewicz 1996, s. 345.
Autor: A.W.