Mandorla stilizzata: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(→Mandorla stilizzata) |
|||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Mandorla stilizzata== | ==Mandorla stilizzata== | ||
− | (wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla | + | (z wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla, fr. mandorle stylisée) |
− | + | ||
− | + | ||
+ | Dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie mandorli, oddzielonych liniami tworzącymi obramienie pola, w którym znajduje się inskrypcja (np. tytuł oprawionego dzieła, nazwisko jego autora lub superekslibris napisowy). Stosowano ją na renesansowych oprawach bolońskich, z których w l. 20-30. XVI w. – zapewne pod wpływem polskich studentów w Bolonii – przeniknęła do introligatorstwa krakowskiego (np. niektóre dzieła Macieja z Przasnysza vel Mistrza Główek Anielskich dla Jakuba Wedelicjusza z Obornik), ulegając tam dalszej ewolucji formalnej. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
+ | [[Arabeska]] <br> | ||
+ | [[Mandorla]] <br> | ||
+ | [[Maureska]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Mandorla | + | Plik:Mandorla stilizzata 4.jpg | Mandorla stilizzata na oprawie bolońskiej z 1526 r., Ossolineum - Wrocław, fot. Ossolineum - Wrocław |
+ | Plik:Mandorla stilizzata 3.jpg |Superekslibris Jakuba Wedelicjusza z Obornik w obramieniu o formie mandorla stilizzata na oprawie krakowskiej, l. 30. XVI w., Archiwum Archidiecezjalne w Gnieźnie, fot. A. Wagner | ||
+ | Plik:Mandorla stilizzata 1.jpg | Superekslibris Jakuba Wedelicjusza z Obornik w obramieniu o formie mandorla stilizzata na oprawie krakowskiej, l. 30. XVI w., Biblioteka Uniwersytecka w Wilnie, fot. Biblioteka Uniwersytecka w Wilnie | ||
+ | Plik:Mandorla stilizzata 2.jpg | Superekslibris Iwana Sapiehy w obramieniu inspirowanym formą mandorla stilizzata na oprawie wileńskiej z 1543 r.; Muzeum Narodowe Litwy - Wilno, fot. Muzeum Narodowe Litwy - Wilno | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Piekarski 1925 II, s. 76-77; | ||
+ | # Macchi F. i L. 2002, s. 283-284; | ||
+ | # Wagner 2016, s. 78, 261; | ||
+ | # Wagner 2017, il. 6. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 01:07, 28 sty 2021
Spis treści
Mandorla stilizzata
(z wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla, fr. mandorle stylisée)
Dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie mandorli, oddzielonych liniami tworzącymi obramienie pola, w którym znajduje się inskrypcja (np. tytuł oprawionego dzieła, nazwisko jego autora lub superekslibris napisowy). Stosowano ją na renesansowych oprawach bolońskich, z których w l. 20-30. XVI w. – zapewne pod wpływem polskich studentów w Bolonii – przeniknęła do introligatorstwa krakowskiego (np. niektóre dzieła Macieja z Przasnysza vel Mistrza Główek Anielskich dla Jakuba Wedelicjusza z Obornik), ulegając tam dalszej ewolucji formalnej.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Arabeska
Mandorla
Maureska
Grafika
Przypisy
- Piekarski 1925 II, s. 76-77;
- Macchi F. i L. 2002, s. 283-284;
- Wagner 2016, s. 78, 261;
- Wagner 2017, il. 6.
Autor: A.W.