Mandorla stilizzata: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Mandorla stilizzata== (wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla), dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie →mandorl...")
 
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Mandorla stilizzata==
 
==Mandorla stilizzata==
(wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla), dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie →mandorli, oddzielonych  liniami tworzącymi obramienie pola, w którym znajduje się inskrypcja (np. tytuł oprawionego dzieła, nazwisko jego autora lub superekslibris napisowy). Stosowano ją na renesansowych oprawach bolońskich, z których w l. 20-30. XVI w. – zapewne pod wpływem polskich studentów w Bolonii – przeniknęła do introligatorstwa krakowskiego (np. niektóre dzieła Macieja z Przasnysza/Mistrza Główek Anielskich dla Jakuba Wedelicjusza z Obornik), ulegając tam dalszej ewolucji formalnej.   
+
(z wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla, fr. mandorle stylisée)
 +
 
 +
Dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie mandorli, oddzielonych  liniami tworzącymi obramienie pola, w którym znajduje się inskrypcja (np. tytuł oprawionego dzieła, nazwisko jego autora lub superekslibris napisowy). Stosowano ją na renesansowych oprawach bolońskich, z których w l. 20-30. XVI w. – zapewne pod wpływem polskich studentów w Bolonii – przeniknęła do introligatorstwa krakowskiego (np. niektóre dzieła Macieja z Przasnysza vel Mistrza Główek Anielskich dla Jakuba Wedelicjusza z Obornik), ulegając tam dalszej ewolucji formalnej.   
 +
 
 +
==Zobacz też==
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 +
[[Arabeska]] <br>
 +
[[Mandorla]] <br>
 +
[[Maureska]] <br>
 +
 
 +
==Grafika==
 +
<gallery>
 +
Plik:Mandorla stilizzata 4.jpg | Mandorla stilizzata na oprawie bolońskiej z 1526 r., Ossolineum - Wrocław, fot. Ossolineum - Wrocław
 +
Plik:Mandorla stilizzata 3.jpg |Superekslibris Jakuba Wedelicjusza z Obornik w obramieniu o formie mandorla stilizzata na oprawie krakowskiej, l. 30. XVI w., Archiwum Archidiecezjalne w Gnieźnie, fot. A. Wagner
 +
Plik:Mandorla stilizzata 1.jpg | Superekslibris Jakuba Wedelicjusza z Obornik w obramieniu o formie mandorla stilizzata na oprawie krakowskiej, l. 30. XVI w., Biblioteka Uniwersytecka w Wilnie, fot. Biblioteka Uniwersytecka w Wilnie
 +
Plik:Mandorla stilizzata 2.jpg | Superekslibris Iwana Sapiehy w obramieniu inspirowanym formą mandorla stilizzata na oprawie wileńskiej z 1543 r.; Muzeum Narodowe Litwy - Wilno, fot. Muzeum Narodowe Litwy - Wilno
 +
</gallery>
 +
 
 +
==Przypisy==
 +
 
 +
# Piekarski 1925 II, s. 76-77;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 283-284;
 +
# Wagner 2016, s. 78, 261;
 +
# Wagner 2017, il. 6.
 +
 
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 01:07, 28 sty 2021

Mandorla stilizzata

(z wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla, fr. mandorle stylisée)

Dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie mandorli, oddzielonych liniami tworzącymi obramienie pola, w którym znajduje się inskrypcja (np. tytuł oprawionego dzieła, nazwisko jego autora lub superekslibris napisowy). Stosowano ją na renesansowych oprawach bolońskich, z których w l. 20-30. XVI w. – zapewne pod wpływem polskich studentów w Bolonii – przeniknęła do introligatorstwa krakowskiego (np. niektóre dzieła Macieja z Przasnysza vel Mistrza Główek Anielskich dla Jakuba Wedelicjusza z Obornik), ulegając tam dalszej ewolucji formalnej.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Arabeska
Mandorla
Maureska

Grafika

Przypisy

  1. Piekarski 1925 II, s. 76-77;
  2. Macchi F. i L. 2002, s. 283-284;
  3. Wagner 2016, s. 78, 261;
  4. Wagner 2017, il. 6.

Autor: A.W.