Mandorla stilizzata: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Mandorla stilizzata==
 
==Mandorla stilizzata==
(z wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla)
+
(z wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla, fr. mandorle stylisée)
  
 
Dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie mandorli, oddzielonych  liniami tworzącymi obramienie pola, w którym znajduje się inskrypcja (np. tytuł oprawionego dzieła, nazwisko jego autora lub superekslibris napisowy). Stosowano ją na renesansowych oprawach bolońskich, z których w l. 20-30. XVI w. – zapewne pod wpływem polskich studentów w Bolonii – przeniknęła do introligatorstwa krakowskiego (np. niektóre dzieła Macieja z Przasnysza vel Mistrza Główek Anielskich dla Jakuba Wedelicjusza z Obornik), ulegając tam dalszej ewolucji formalnej.   
 
Dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie mandorli, oddzielonych  liniami tworzącymi obramienie pola, w którym znajduje się inskrypcja (np. tytuł oprawionego dzieła, nazwisko jego autora lub superekslibris napisowy). Stosowano ją na renesansowych oprawach bolońskich, z których w l. 20-30. XVI w. – zapewne pod wpływem polskich studentów w Bolonii – przeniknęła do introligatorstwa krakowskiego (np. niektóre dzieła Macieja z Przasnysza vel Mistrza Główek Anielskich dla Jakuba Wedelicjusza z Obornik), ulegając tam dalszej ewolucji formalnej.   

Aktualna wersja na dzień 01:07, 28 sty 2021

Mandorla stilizzata

(z wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla, fr. mandorle stylisée)

Dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie mandorli, oddzielonych liniami tworzącymi obramienie pola, w którym znajduje się inskrypcja (np. tytuł oprawionego dzieła, nazwisko jego autora lub superekslibris napisowy). Stosowano ją na renesansowych oprawach bolońskich, z których w l. 20-30. XVI w. – zapewne pod wpływem polskich studentów w Bolonii – przeniknęła do introligatorstwa krakowskiego (np. niektóre dzieła Macieja z Przasnysza vel Mistrza Główek Anielskich dla Jakuba Wedelicjusza z Obornik), ulegając tam dalszej ewolucji formalnej.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Arabeska
Mandorla
Maureska

Grafika

Przypisy

  1. Piekarski 1925 II, s. 76-77;
  2. Macchi F. i L. 2002, s. 283-284;
  3. Wagner 2016, s. 78, 261;
  4. Wagner 2017, il. 6.

Autor: A.W.