Kaboszon: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Kaboszon== | ==Kaboszon== | ||
− | + | (fr. cabochon) | |
+ | |||
+ | Kamień jubilerski o kulistym, półkolistym lub elipsoidalnym kształcie, zazwyczaj o płasko ściętej spodniej ściance. Stosowany w zdobnictwie od starożytności. Szczególnie częsty w kameryzowanej dekoracji złotniczych opraw wczesnośredniowiecznych, na których niekiedy występuje z kameą. Na manierystycznych i barokowych oprawach z 2 poł. XVI-XVII w. ukazywany przeważnie w obrębie większych kompozycji (np. centralne medaliony i narożne ćwierćmedaliony rollwerkowo-okuciowe), a także na złotniczych okuciach opraw z tego czasu. Ponownie spopularyzowany w dekoracji opraw historyzujących XIX w. Często występuje razem z rautem. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Kamea]] <br> | ||
+ | [[Kameryzowana dekoracja]] <br> | ||
+ | |||
+ | ==Grafika== | ||
+ | |||
<gallery> | <gallery> | ||
+ | Plik:Kaboszon, Kaboszony jako elementy kameryzowanej dekoracji złotniczej oprawy Ewangeliarza z Reichenau, Bayersiche Staatsbibliothek, fot. wg. einbaende.digitale-sammlungen.de .jpg | Kaboszony jako elementy kameryzowanej dekoracji złotniczej oprawy Ewangeliarza z Reichenau, Bayersiche Staatsbibliothek, fot. wg: einbaende.digitale-sammlungen.de | ||
+ | Plik:Kaboszon, Kaboszony i kamee II w kameryzowanej dekoracji Ewangeliarza Ottona III, ok. 1000 r., Bayerische Staatsbibliothek, Monachium, fot. wg.einbaende.digitale-sammlungen.de .jpg | Kaboszony i kamee w kameryzowanej dekoracji Ewangeliarza Ottona III, ok. 1000 r., Bayerische Staatsbibliothek, Monachium, fot. wg: einbaende.digitale-sammlungen.de | ||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 22:35, 16 sty 2021
Spis treści
Kaboszon
(fr. cabochon)
Kamień jubilerski o kulistym, półkolistym lub elipsoidalnym kształcie, zazwyczaj o płasko ściętej spodniej ściance. Stosowany w zdobnictwie od starożytności. Szczególnie częsty w kameryzowanej dekoracji złotniczych opraw wczesnośredniowiecznych, na których niekiedy występuje z kameą. Na manierystycznych i barokowych oprawach z 2 poł. XVI-XVII w. ukazywany przeważnie w obrębie większych kompozycji (np. centralne medaliony i narożne ćwierćmedaliony rollwerkowo-okuciowe), a także na złotniczych okuciach opraw z tego czasu. Ponownie spopularyzowany w dekoracji opraw historyzujących XIX w. Często występuje razem z rautem.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Kamea
Kameryzowana dekoracja
Grafika
Przypisy
Autor: A.W.