Słońce: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 1: Linia 1:
  
(fr. soleil(
+
(fr. soleil)
 +
 
 
motyw rozpowszechniony w kulturze antycznej, przejęty przez chrześcijaństwo jako symbol Eklezji. W średniowieczu przedstawiany zwykle jako męska personifikacja w antycznym kostiumie lub jako męska twarz z promieniami dokoła, towarzysząca personifikacji księżyca (łac. luna). W takim ujęciu m.in. w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Codex Aureus z Echternach, kon. X-1 ćw. XI w., Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. rzadki, wyciskany z okrągłych tłoków ukazujących antropomorficzną tarczę z wychodzącymi z niej falującymi promieniami (gloria). W XVII-pocz. XVIII w. jako emblemat króla-słońce na oprawach niektórych ksiąg darowanych Ludwikowi XIV, bądź w inny sposób związanych z jego osobą (np. superekslibris kaznodziei królewskiego, Jean-Paula Bignona); poza tym stosowany rzadko w obrębie większych kompozycji ornamentalnych lub scen i widoków na malowanych oprawach.
 
motyw rozpowszechniony w kulturze antycznej, przejęty przez chrześcijaństwo jako symbol Eklezji. W średniowieczu przedstawiany zwykle jako męska personifikacja w antycznym kostiumie lub jako męska twarz z promieniami dokoła, towarzysząca personifikacji księżyca (łac. luna). W takim ujęciu m.in. w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Codex Aureus z Echternach, kon. X-1 ćw. XI w., Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. rzadki, wyciskany z okrągłych tłoków ukazujących antropomorficzną tarczę z wychodzącymi z niej falującymi promieniami (gloria). W XVII-pocz. XVIII w. jako emblemat króla-słońce na oprawach niektórych ksiąg darowanych Ludwikowi XIV, bądź w inny sposób związanych z jego osobą (np. superekslibris kaznodziei królewskiego, Jean-Paula Bignona); poza tym stosowany rzadko w obrębie większych kompozycji ornamentalnych lub scen i widoków na malowanych oprawach.
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Wersja z 20:56, 14 sty 2021

(fr. soleil)

motyw rozpowszechniony w kulturze antycznej, przejęty przez chrześcijaństwo jako symbol Eklezji. W średniowieczu przedstawiany zwykle jako męska personifikacja w antycznym kostiumie lub jako męska twarz z promieniami dokoła, towarzysząca personifikacji księżyca (łac. luna). W takim ujęciu m.in. w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Codex Aureus z Echternach, kon. X-1 ćw. XI w., Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. rzadki, wyciskany z okrągłych tłoków ukazujących antropomorficzną tarczę z wychodzącymi z niej falującymi promieniami (gloria). W XVII-pocz. XVIII w. jako emblemat króla-słońce na oprawach niektórych ksiąg darowanych Ludwikowi XIV, bądź w inny sposób związanych z jego osobą (np. superekslibris kaznodziei królewskiego, Jean-Paula Bignona); poza tym stosowany rzadko w obrębie większych kompozycji ornamentalnych lub scen i widoków na malowanych oprawach.

Zobacz też

Gloria
Księżyc

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.