Słońce: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | |||
+ | (fr. soleil( | ||
motyw rozpowszechniony w kulturze antycznej, przejęty przez chrześcijaństwo jako symbol Eklezji. W średniowieczu przedstawiany zwykle jako męska personifikacja w antycznym kostiumie lub jako męska twarz z promieniami dokoła, towarzysząca personifikacji księżyca (łac. luna). W takim ujęciu m.in. w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Codex Aureus z Echternach, kon. X-1 ćw. XI w., Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. rzadki, wyciskany z okrągłych tłoków ukazujących antropomorficzną tarczę z wychodzącymi z niej falującymi promieniami (gloria). W XVII-pocz. XVIII w. jako emblemat króla-słońce na oprawach niektórych ksiąg darowanych Ludwikowi XIV, bądź w inny sposób związanych z jego osobą (np. superekslibris kaznodziei królewskiego, Jean-Paula Bignona); poza tym stosowany rzadko w obrębie większych kompozycji ornamentalnych lub scen i widoków na malowanych oprawach. | motyw rozpowszechniony w kulturze antycznej, przejęty przez chrześcijaństwo jako symbol Eklezji. W średniowieczu przedstawiany zwykle jako męska personifikacja w antycznym kostiumie lub jako męska twarz z promieniami dokoła, towarzysząca personifikacji księżyca (łac. luna). W takim ujęciu m.in. w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Codex Aureus z Echternach, kon. X-1 ćw. XI w., Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. rzadki, wyciskany z okrągłych tłoków ukazujących antropomorficzną tarczę z wychodzącymi z niej falującymi promieniami (gloria). W XVII-pocz. XVIII w. jako emblemat króla-słońce na oprawach niektórych ksiąg darowanych Ludwikowi XIV, bądź w inny sposób związanych z jego osobą (np. superekslibris kaznodziei królewskiego, Jean-Paula Bignona); poza tym stosowany rzadko w obrębie większych kompozycji ornamentalnych lub scen i widoków na malowanych oprawach. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== |
Wersja z 20:55, 14 sty 2021
(fr. soleil( motyw rozpowszechniony w kulturze antycznej, przejęty przez chrześcijaństwo jako symbol Eklezji. W średniowieczu przedstawiany zwykle jako męska personifikacja w antycznym kostiumie lub jako męska twarz z promieniami dokoła, towarzysząca personifikacji księżyca (łac. luna). W takim ujęciu m.in. w scenach Ukrzyżowania Chrystusa na wczesnośredniowiecznych złotniczych oprawach (np. Codex Aureus z Echternach, kon. X-1 ćw. XI w., Ewangeliarz Anastazji, ok. 1170). Na oprawach gotyckich XIV-pocz. XVI w. rzadki, wyciskany z okrągłych tłoków ukazujących antropomorficzną tarczę z wychodzącymi z niej falującymi promieniami (gloria). W XVII-pocz. XVIII w. jako emblemat króla-słońce na oprawach niektórych ksiąg darowanych Ludwikowi XIV, bądź w inny sposób związanych z jego osobą (np. superekslibris kaznodziei królewskiego, Jean-Paula Bignona); poza tym stosowany rzadko w obrębie większych kompozycji ornamentalnych lub scen i widoków na malowanych oprawach.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
Autor: A.W.