Mandorla stilizzata: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
Linia 9: | Linia 9: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:Mandorla stilizatta 1.jpg | Plik:Mandorla stilizatta 1.jpg | ||
− | + | Plik:Mandorla stilizzata 3.jpg |Superekslibris Jakuba Wedelicjusza z Obornik w obramieniu o formie mandorla stilizzata na oprawie krakowskiej, l. 30. XVI w., Archiwum Archidiecezjalne w Gnieźnie, fot. A. Wagner | |
+ | Plik:Mandorla stilizzata 1.jpg | Superekslibris Jakuba Wedelicjusza z Obornik w obramieniu o formie mandorla stilizzata na oprawie krakowskiej, l. 30. XVI w., Biblioteka Uniwersytecka w Wilnie, fot. Biblioteka Uniwersytecka w Wilnie | ||
+ | Plik:Mandorla stilizzata 2.jpg | Superekslibris Iwana Sapiehy w obramieniu inspirowanym formą mandorla stilizzata na oprawie wileńskiej z 1543 r.; Muzeum Narodowe Litwy - Wilno, fot. Muzeum Narodowe Litwy - Wilno | ||
</gallery> | </gallery> | ||
Wersja z 20:55, 10 sty 2021
(wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla), dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie mandorli, oddzielonych liniami tworzącymi obramienie pola, w którym znajduje się inskrypcja (np. tytuł oprawionego dzieła, nazwisko jego autora lub superekslibris napisowy). Stosowano ją na renesansowych oprawach bolońskich, z których w l. 20-30. XVI w. – zapewne pod wpływem polskich studentów w Bolonii – przeniknęła do introligatorstwa krakowskiego (np. niektóre dzieła Macieja z Przasnysza vel Mistrza Główek Anielskich dla Jakuba Wedelicjusza z Obornik), ulegając tam dalszej ewolucji formalnej.
Zobacz też
Grafika
Przypisy
- Piekarski 1925 II, s. 76-77;
- Macchi F. i L. 2002, s. 283-284;
- Wagner 2016, s. 78, 261;
- Wagner 2017, il. 6.
Autor: A.W.