Mandorla stilizzata: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 14: Linia 14:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#
+
# Piekarski 1925 II, s. 76-77;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 283-284;
 +
# Wagner 2016, s. 78, 261;
 +
# Wagner 2017, il. 6.
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 20:45, 10 sty 2021

(wł.: stylizowany migdał/stylizowana mandorla), dekoracja okładzin złożona z dwóch maureskowych połówek medalionu w kształcie mandorli, oddzielonych liniami tworzącymi obramienie pola, w którym znajduje się inskrypcja (np. tytuł oprawionego dzieła, nazwisko jego autora lub superekslibris napisowy). Stosowano ją na renesansowych oprawach bolońskich, z których w l. 20-30. XVI w. – zapewne pod wpływem polskich studentów w Bolonii – przeniknęła do introligatorstwa krakowskiego (np. niektóre dzieła Macieja z Przasnysza vel Mistrza Główek Anielskich dla Jakuba Wedelicjusza z Obornik), ulegając tam dalszej ewolucji formalnej.

Zobacz też

Arabeska
Mandorla
Maureska

Grafika

Przypisy

  1. Piekarski 1925 II, s. 76-77;
  2. Macchi F. i L. 2002, s. 283-284;
  3. Wagner 2016, s. 78, 261;
  4. Wagner 2017, il. 6.

Autor: A.W.