Tralka: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Tralka== | ==Tralka== | ||
− | (fr. balustre) | + | (balas, balaska) (fr. balustre) |
Pionowy element balustrady schodów, tarasu, balkonu itp. złożony z jednego lub dwóch gruszkowatych elementów – tzw. lalek (t. jedno- i dwulalkowe), wsparty na bazie i przeważnie zakończony płytą tzw. plinty. W renesansowym i manierystycznym zdobnictwie introligatorskim popularny motyw dekoracyjny, występujący jako tralkowy ornament, niekiedy też jako rząd t. stojących obok siebie. W dekoracji renesansowych, architektonicznych opraw krakowskich z 2 ćw. XVI w. spiętrzone t., wyciśnięte z tłoka, imitują trzony kolumn, zakończonych kapitelem (wyciskanym z osobnego tłoka). | Pionowy element balustrady schodów, tarasu, balkonu itp. złożony z jednego lub dwóch gruszkowatych elementów – tzw. lalek (t. jedno- i dwulalkowe), wsparty na bazie i przeważnie zakończony płytą tzw. plinty. W renesansowym i manierystycznym zdobnictwie introligatorskim popularny motyw dekoracyjny, występujący jako tralkowy ornament, niekiedy też jako rząd t. stojących obok siebie. W dekoracji renesansowych, architektonicznych opraw krakowskich z 2 ćw. XVI w. spiętrzone t., wyciśnięte z tłoka, imitują trzony kolumn, zakończonych kapitelem (wyciskanym z osobnego tłoka). |
Wersja z 18:53, 9 sty 2021
Spis treści
Tralka
(balas, balaska) (fr. balustre)
Pionowy element balustrady schodów, tarasu, balkonu itp. złożony z jednego lub dwóch gruszkowatych elementów – tzw. lalek (t. jedno- i dwulalkowe), wsparty na bazie i przeważnie zakończony płytą tzw. plinty. W renesansowym i manierystycznym zdobnictwie introligatorskim popularny motyw dekoracyjny, występujący jako tralkowy ornament, niekiedy też jako rząd t. stojących obok siebie. W dekoracji renesansowych, architektonicznych opraw krakowskich z 2 ćw. XVI w. spiętrzone t., wyciśnięte z tłoka, imitują trzony kolumn, zakończonych kapitelem (wyciskanym z osobnego tłoka).
Zobacz też
Architektoniczne oprawy
Tralkowy ornament
Grafika
Przypisy
Autor: A.W.