Serce: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
Linia 1: Linia 1:
 +
 +
(fr. coeur)
 
motyw stosowany w zdobnictwie introligatorskim od średniowiecza. Pod wpływem rozwijającego się w późnym średniowieczu kultu świętych ran Chrystusa, na oprawach XV-pocz. XVI w. chętnie ukazywano serce przebite strzałą z wyeksponowanym głównym motywem przeszytym (pionowo lub po skosie) bełtem kuszy lub stylizowaną strzałą i otoczonym drobniejszymi motywami (stylizowane krople krwi, rozetki). Najczęściej wykorzystywano do tego niewielkie, romboidalne i kwadratowe tłoki (od ok. 1 x 1 cm do ok. 2,5 x 4 cm). Motyw s. spotyka się w dekoracji opraw bolońskich 1 poł. XVI w. W Polsce 2 poł. XVI i 1 poł. XVII w. posługiwano się różnymi wersjami złoconego, owalnego medalionu ukazywanego w centrum okładzin, z motywem s. w tle wizerunku Ukrzyżowanego adorowanego przez anioły. Od ery kontrreformacji gorejące s. jest stałym, choć nieczęsto stosowanym, elementem dekoracji introligatorskich kręgu katolickiego.
 
motyw stosowany w zdobnictwie introligatorskim od średniowiecza. Pod wpływem rozwijającego się w późnym średniowieczu kultu świętych ran Chrystusa, na oprawach XV-pocz. XVI w. chętnie ukazywano serce przebite strzałą z wyeksponowanym głównym motywem przeszytym (pionowo lub po skosie) bełtem kuszy lub stylizowaną strzałą i otoczonym drobniejszymi motywami (stylizowane krople krwi, rozetki). Najczęściej wykorzystywano do tego niewielkie, romboidalne i kwadratowe tłoki (od ok. 1 x 1 cm do ok. 2,5 x 4 cm). Motyw s. spotyka się w dekoracji opraw bolońskich 1 poł. XVI w. W Polsce 2 poł. XVI i 1 poł. XVII w. posługiwano się różnymi wersjami złoconego, owalnego medalionu ukazywanego w centrum okładzin, z motywem s. w tle wizerunku Ukrzyżowanego adorowanego przez anioły. Od ery kontrreformacji gorejące s. jest stałym, choć nieczęsto stosowanym, elementem dekoracji introligatorskich kręgu katolickiego.
  

Wersja z 00:35, 4 sty 2021

(fr. coeur) motyw stosowany w zdobnictwie introligatorskim od średniowiecza. Pod wpływem rozwijającego się w późnym średniowieczu kultu świętych ran Chrystusa, na oprawach XV-pocz. XVI w. chętnie ukazywano serce przebite strzałą z wyeksponowanym głównym motywem przeszytym (pionowo lub po skosie) bełtem kuszy lub stylizowaną strzałą i otoczonym drobniejszymi motywami (stylizowane krople krwi, rozetki). Najczęściej wykorzystywano do tego niewielkie, romboidalne i kwadratowe tłoki (od ok. 1 x 1 cm do ok. 2,5 x 4 cm). Motyw s. spotyka się w dekoracji opraw bolońskich 1 poł. XVI w. W Polsce 2 poł. XVI i 1 poł. XVII w. posługiwano się różnymi wersjami złoconego, owalnego medalionu ukazywanego w centrum okładzin, z motywem s. w tle wizerunku Ukrzyżowanego adorowanego przez anioły. Od ery kontrreformacji gorejące s. jest stałym, choć nieczęsto stosowanym, elementem dekoracji introligatorskich kręgu katolickiego.

Zobacz też

Jezus Chrystus

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.